تدیف اهل اوستیای جنوبی و یک ایرانی تبار است

تدیف اهل اوستیای جنوبی و یک ایرانی تبار است

به گزارش گلونی در پی انتشار ویدیویی از صحبت‌های تدیف، سرمربی تیم ملی کشتی روسیه، با حسن یزدانی معلوم شد که جامبولات ایلیچ تدیف اصالتا اهل «اوستیا»ست.

منطقه‌ای میان روسیه و گرجستان که مردمان آن اصالتا ایرانی‌تبار و ایرانی‌زبان هستند و بازمانده گروهی از سکاهای باستان هستند.

آنها به سرزمین خود «ایرستون» می‌گویند و خود را «ایرونی» می‌نامند.

نماشای گلونی را دنبال کنید

در نقشه جغرافیایی سیاسی امروزه، سرزمین اوستیا در منطقه کوهستانی بین خاک روسیه و گرجستان واقع شده است.

بخشی از خاک این ملت به نام «اوستیای شمالی» (که نسبتاً آبادتر است) جمهوری خود مختار فدراسیون روسیه بوده و بخش دیگر آن به نام «اوستیای جنوبی» در خاک جمهوری گرجستان قرار دارد.

قسمتی که در روسیه قرار دارد یک جمهوری خودمختار است، اما قسمتی که در گرجستان قرار دارد مورد مناقشه است.

زمانی خاک اوستیای امروزه بخشی از ایران باستان را تشکیل می‌داده است و سپس در این سرزمین ساسانیان، امپراطوری بیزانس، اعراب، مغول‌ها، گرجی‌ها و حتی برخی ملیت‌های بومی حکومت کرده‌اند.

زبان مردم اوستیا، آسی یا آلانی است که از گروه زبان‌های ایرانی شمال خاوری و نمایان‌گر گسترش زبان آلانی، یکی از زبان‌های سکایی-سرمتی است. این زبان یکی از زبان‌های نوین ایرانی است که با زبان‌های سغدی و یغنابی و زبان خوارزمی بسیار نزدیک است.

ادبیات آسی شامل داستان‌ها و افسانه‌های جالبی است که از قرن گذشته شروع به ضبط آن‌ها شده‌است. معروف‌ترین این داستان‌ها سلسله داستان‌های قهرمانان نرت است.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 248427 ساعت خبر : 8:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=248427
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات