تعيين عرصه و پيشنهاد حريم محوطه باباشاه لرستان

تعيين عرصه و پيشنهاد حريم محوطه باباشاه لرستان

پروژه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه باباشاه دورود استان لرستان آغاز شد.

به‌ گزارش گلونی به نقل از میراث‌‌آریا به‌ نقل از روابط‌ عمومی پژوهشگاه ميراث‌ فرهنگی و گردشگری، حسين صديقيان سرپرست هيات باستان‌شناسی ۲۷ مهر ۱۴۰۰ با اعلام اين خبر گفت: «اين محوطه در شهرک الغدیر شهر دورود واقع شده که بر اساس شواهد سطحی در بردارنده آثاری از دوران پیش از تاریخ تا اسلامی است».

اين باستان‌شناس تصريح كرد: «محوطه يادشده به دلیل ساخت و سازهای بی‌رویه دچار تخریب‌های جدی شده به گونه‌ای که بخش عمده آن کاملاً تخریب و تسطیح شده است».

او افزود: «از طرفی سطح محوطه باباشه لرستان پر از نخاله‌های ساختمانی شده و منظر فرهنگی آن کاملاً از بین رفته است».

صديقيان گفت: «بر همین اساس ضرورت داشت که برای جلوگیری از تخریب بیشتر، عرصه و حریم محوطه مشخص شود‌. به همین منظور پروژه باستان‌شناسی گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن در دستور کار پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه ميراث‌ فرهنگی و گردشگری قرار گرفت که به‌ زودی نتایج آن منتشر خواهد شد».

دورود شهرستانی است در شرق استان لرستان و مرکز آن شهر دورود است. مساحت شهرستان دورود ۱۳۲۶ کیلومتر مربع است که ۷/۴٪ خاک لرستان را شامل می‌شود.

این شهرستان از شمال به شهرستان شازند، از شمال غربی به بروجرد، از شرق به شهرستان ازنا، از جنوب به شهرستان الیگودرز و از غرب با شهرستان خرم‌آباد هم‌مرز است.

شهرستان دورود در دامنه رشته کوه زاگرس و در کنار اشترانکوه قرار گرفته ‌است.

دو سر شاخه رود دز یکی از شمال به نام تیره و یکی از شرق به نام ماربره در دورود به هم می‌پیوندند و با نام رود سزار سرچشمه رود دز می‌شوند.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 249914 ساعت خبر : 7:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=249914
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات