نقش رویکردهای مشارکتی در حفاظت از تنوع زیستی

نقش رویکردهای مشارکتی در حفاظت از تنوع زیستی

به گزارش گلونی سومین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی بخشی از راه‌‌حل به همت گروه مردمی قرار سبز، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط زیست، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، انجمن محیط زیست دانشگاه تهران با حمایت بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی و مردم نهاد در سراسر کشور با موضوع «نقش رویکردهای مشارکتی در حفاظت از تنوع زیستی» در روز چهار‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.

حسین آخانی عضو هیئت علمی گروه زیست‌شناسی، صیاد شیخی ئیلانلو دکتری تنوع زیستی و مشاور باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، محمد بازگیر کارشناس محیط زیست و سینا قنبرپور روزنامه‌نگار و سردبیر هفته‌نامه کلید ملی در این نشست به سخنرانی پرداختند.

در این وبینار که از ساعت ۱۷:۳۰ در بستر اسکای‌روم آغاز شد ابتدا دکتر حسین آخانی با اشاره به این که در ایران رویکردهای مشارکتی در خصوص تنوع زیستی نداریم ادامه داد: «رویکردهای مردمی در خصوص تنوع زیستی احساسی است و کم‌تر رویکردهایی مبتنی بر اصول علمی وجود دارد.

واکنش‌های مردم احساسی منفی یا مثبت است، واکنش‌های احساسی منفی مثل واکنش به انقراض‌ها و کشته شدن حیوانات و واکنش‌های مثبت مثل نجات دادن حیوانات از آتش سوزی‌هاست. فعالیت‌های جدی که بتواند منجر به حفظ تنوع زیستی شود دیده نمی‌شود و ما در جلب مشارکت مردم در مراحل ابتدایی هستیم.»

آخانی اضافه کرد: «نگاه ما نسبت به تنوع زیستی اقتصادی است و جنبه‌های زیبایی شناختی و علمی در نظر گرفته نشده است.

شاید یکی از دلایل این امر شرایط ناپایدار اقتصادی باشد و باعث شده نگاه دراز مدت به تنوع زیستی وجود نداشته باشد.»

دکتر آخانی در ادامه تغییر کاربری اراضی و بهره‌برداری غیر اصولی، ویران شدن ساختار هیدرولوژیک و چرای بی‌رویه دام را به عنوان سه مشکل بزرگ که موجب فرسایش تنوع زیستی کشور می‌شود، نام برد.

در ادامه وبینار دکتر صیاد شیخی به ایراد سخن پرداخت: «در مشارکت برای حفظ تنوع زیستی مسائل اقتصادی در اولویت است، اگر جوامع محلی و اقتصاد آن‌ها را در نظر نگیریم رویکردهای مشارکتی با شکست مواجه می‌شوند.

تا کنون در رویکردهای مشارکتی مسائل اقتصادی در نظر گرفته نشده است و یا برنامه اقتصادی بسیار ضعیف بوده در نتیجه مردم محلی تمایلی برای مشارکت نداشته‌اند. نگاه جامعه‌نگارانه وجود ندارد، آموزش بسیار ضعیف مقطعی و بدون ارزیابی و استفاده از ظرفیت‌هاست.»

مشاور باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی ادامه داد: «از نظر علوم انسانی و روانشناختی جنبه‌هایی وجود دارد که در نظر گرفته نمی‌شوند در نتیجه اقدامات صورت گرفته کارساز نبوده و یا نتیجه عکس دادند. نگاه یک جانبه به رویکرد مشارکتی عملاً با شکست مواجه است. استفاده از گروه‌های خاص برای پروژه‌های مشارکتی یکی دیگر از علل شکست آن‌هاست.»

شیخی در آخر گفت: «تشکل‌های مردم‌‌نهاد و دانشجویی عمدتا به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند اما عدم برخورد درست و اثرگذاری مناسب باعث ایجاد کاهش میل و رغبت برای مشارکت این گروه‌ها شده است.»

محمد بازگیر کارشناس محیط زیست به عنوان آخرین کارشناس، عامل انسانی را مهم‌ترین عامل در هر توسعه‌ای دانست.

بازگیر افزود: «برای اجرای برنامه‌ها باید مشارکت مردم وجود داشته باشد و این مشارکت به یک‌‌سری الزامات نیاز دارد. پذیرش و آگاهی مردم، همکاری فکری و رفتاری الزامات مشارکت هستند که با آموزش و تربیت می‌توان این الزامات را فراهم کرد.»

در بخش سوم هم سینا قنبرپور روزنامه‌نگار و سردبیر هفته‌نامه کلید ملی پیرامون نقش محیط زیست در رسانه‌ها به صحبت پرداخت: «بحث محیط زیست در مطبوعات و رسانه طی دو دهه اخیر مطرح شده است، ابتدا روزنامه همشهری یک صفحه را به این موضوع اختصاص داد و بعد مابقی روزنامه‌ها به مسائل محیط زیست پرداختند.»

به گفته او هنوز یک‌سری از مسائل مانند آفرود سواری مد هستند و بعضی از افراد جامعه به آن می‌پردازند. همچنین قنبرپور گفت: «در هیچ یک از مسائل محیط زیست نباید هیجانی برخورد کنیم زیرا زمانی که هیجان فروکش می‌کند موضوع فراموش می‌شود.»

در پایان وبینار نقش رویکردهای مشارکتی در حفاظت از تنوع زیستی قنبرپور اضافه کرد: «در حل تعارض بین گروه‌های ذی‌نفع همواره با مشکل مواجه هستیم، تا زمانی‌ که تعارض منافع بین نهادهای مختلف وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت مشارکت شکل بگیرد.»

نماشای گلونی را دنبال کنید

سایر وبینارهای گلونی را ببینید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 246712 ساعت خبر : 10:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=246712
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات