آلودگی هوا دلیل احتمالی ۶ میلیون زایمان زودرس در سال

آلودگی هوا دلیل احتمالی ۶ میلیون زایمان زودرس درسال

به گزارش گلونی به نقل از گاردین بررسی داده‌های جهانی نشان می‌دهد که احتمالا آلودگی فضاهای بسته و محیط‌های باز سالانه باعث ۶ میلیون زایمان زودرس و تولد ۳ میلیون نوزاد با وزن پایین‌تر از نرمال در جهان می‌شود.

این مطالعه تحلیلی که حاصل تجمیع نتایج سایر مطالعات در این زمینه است اولین پژوهشی است که نرخ کلی جهانی تاثیر منفی آلودگی فضاهای بسته و محیط‌های باز را به طور یکجا بررسی کرده است.

بر اساس یافته‌های اخیر، آلودگی فضاهای بسته، که بیشتر بر اثر سوزاندن سوخت‌هایی مانند ذغال سنگ و یا چوب که برای روشن کردن اجاق گاز استفاده می‌شود تولید می‌شود، در سال ۲۰۱۹ تقریبا دو سوم کل آلودگی‌هایی که در دوران بارداری روی جنین تاثر منفی می‌گذارد را تشکیل می‌دهد.

این موضوع خصوصا در مناطق در حال توسعه مانند قسمت‌هایی در جنوب شرق آسیا و آفریقای زیر صحرا صدق می‌کند.

راکِش قوش (Rakesh Ghosh)، اپیدمیولوژیست دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو و نویسنده ارشد این مطالعه که در ژورنال Plos Medicine منتشر شده است می‌گوید: «در سطح فردی به نظر می‌رسد قرار گرفتن در معرض آلودگی در فضاهای بسته در مقایسه با فضاهای باز نقش مهم‌تری را بازی می‌کند بنابراین کاهش آلودگی‌ها در خانه تا جای ممکن باید یکی از توصیه‌ها در زمان بارداری خصوصا در مناطقی که این نوع آلودگی شایع است، باشد.

آلودگی هوا در فضاهای باز نیز معمولا بر اساس قرار گرفتن افراد در معرض ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون اندازه‌گیری می‌شود. زمانی که شخص در این هوا نفس می‌کشد این ذرات معلق بسیار ریز جذب جریان خون می‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی افراد می‌شود

بیش از ۹۲٪ جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که کیفیت هوا در فضاهای باز از حدی که توسط سازمان جهانی سلامت (WHO) مشخص شده‌ است پایین‌تر است و تقریبا ۴۹٪ از جمعیت جهان در معرض همین میزان آلودگی در فضاهای بسته هستند.

مناطقی در شرق و جنوب آسیا دارای بیشترین آلودگی هستند و از ۵۰ شهر با بیشترین آلودگی در جهان ۴۹ شهر در کشورهایی همچون بنگلادش، چین، هند، و پاکستان واقع شده‌اند.

در سال‌های اخیر آتش‌سوزی جنگل‌ها، آتش‌سوزی زمین‌های کشاورزی، و طوفان‌های گرد و غبار باعث ایجاد آلودگی‌های بسیاری در مناطق مختلفی شده است.

علاوه بر تاثیرات منفی آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها خسارت مالی که آلودگی هوا بر اقتصاد جهانی وارد می‌کند سالانه ۲.۹ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

در این مطالعه تیم تحقیقاتی ۱۰۸ مقاله مرتبط در مورد آلودگی در فضاهای بسته و فضای باز را در ارتباط با ۴ ریسک اصلی در بارداری در ۲۰۴ کشور بررسی کرده‌اند.

این ریسک‌ها شامل سن حاملگی (gestational age)، کاهش در وزن در زمان تولد، وزن پایین در زمان تولد، و زایمان زودرس هستند.

بعد از کنترل سایر فاکتورهای خطر مانند وزن در هنگام بارداری، سیگار کشیدن و مصرف الکل در بارداری و نوع تغذیه، محققان دریافتند که آلودگی هوا علت اصلی زایمان زودرس و وزن کم در هنگام تولد است.

زایمان زودرس سالانه عامل اصلی مرگ ۱۵ میلیون نوزاد تازه متولد شده در جهان است.

یافته‌های جدید براساس یافته‌های قبلی این تیم است که مشخص می‌کند آلودگی هوا در سال ۲۰۱۹ باعث مرگ ۵۰۰ هزار نوزاد تازه متولد شده در جهان شده است.

با توجه به محاسبات انجام شده در این مطالعه با کاهش آلودگی هوا در جنوب شرق آسیا و افریقای زیر صحرا میزان زایمان زودرس و تولد نوزادان با وزن کم می‌تواند تا ۷۸٪ در دنیا کاهش پیدا کند.

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 247697 ساعت خبر : 7:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=247697
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات