برای مقابله با تهدید فرونشست در اصفهان چه باید کرد؟

برای مقابله با تهدید فرونشست در اصفهان چه باید کرد؟

به گزارش گلونی محمد درویش درباره تهدید فرونشست در اصفهان در صفحه شخصی خود نوشت:

اینجا دشت مهیار در جوار پارک ملی کلاه‌قاضی واقع در جنوب شهر اصفهان و ابتدای محور اصفهان به شیراز است. یک منطقه راهبردی استان از منظر ترانزیت خودرو، قطار و دکل‌های فشارقوی برق. هر سه اینک متاثر از این خطر!

مطابق گزارش‌های مورد تایید سازمان زمین‌شناسی کشور، میزان اُفت تجمعی دشت مهیار شمالی در طول دوره سی و نه ساله اخیر، چهل و هفت‌ متر و چهل و سه سانتی‌متر بوده و یکی از ده محدوده ممنوعه بحرانی استان اصفهان به شمار می‌آید.

تامل‌برانگیز آنکه محدوده اصفهان، برخوار و شهرضا در شمار نخستین دشت‌های استان هستند که از پنجاه و پنج سال پیش، ۱۳۴۵، ممنوعه اعلام شده‌اند!

با این وجود، هم‌اکنون فقط در دشت اصفهان، برخوار بیش از دوازده‌ هزار چاه غیر مجاز، ۱۲۳۴۲ حلقه، حدود دویست میلیون متر مکعب آب را سالانه برداشت می‌کنند.

ویدیوی دوم:

نماشای گلونی را دنبال کنید

علاوه بر این، بیش از پانزده‌ هزار حلقه، ۱۵۳۹۰، چاه مجاز هم یک‌میلیارد و دویست و چهارده میلیون متر مکعب از آبخوان در سال برداشت می‌کنند (بیش از ۱.۴ میلیارد متر مکعب در سال).

این رقم برای کل استان اصفهان، ۴۶۰.۷ میلیون متر مکعب برداشت غیر مجاز و ۳ میلیارد و ۳۶۱ میلیون متر مکعب مجاز، نزدیک به چهارمیلیارد متر مکعب می‌شود.

اینک کسری دشت اصفهان، برخوار، ۲.۹ میلیارد متر مکعب و کل استان اصفهان حدود دوازده میلیارد متر مکعب است.

یعنی اگر فرض بگیریم این رقم ثابت بماند و سالی یک‌میلیارد متر مکعب آب از دریای عمان به اصفهان برسد، باید دوازده سال صبر کنیم تا تازه بیلان صفر شود.

این در حالی است که هر لیتر از این آب گران توسط صنایع پیش‌خرید شده و بدتر آنکه تعداد صنایع در نوبت احداث در اصفهان فراوان است!

به همین دلیل دوباره تاکید می‌کنم که اصفهان باید فرمان تنفس برای یک دوره ده ساله بدهد. دولت باید در این مدت علاوه بر پلمپ چاه‌های غیر مجاز، حدود نیمی از چاه‌های مجاز را هم خریده و به کشاورزان مستقیماً خسارت بپردازد.

همچنین تمامی حدود شصت هزار هکتار اراضی کشاورزی در بالادست سد زاینده‌رود در استان اصفهان و در قلمرو فریدن و فریدون‌شهر که پس از تونل‌های خدنگستان و چشمه‌لنگان اضافه شده، باید دوباره به کاربری مرتعی برگردد.

همچنین حدود بیست‌ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی در بالادست سد زاینده‌رود و در قلمرو استان چهارمحال و بختیاری هم باید دوباره به کاربری مرتعی برگشته و خسارت نقدا به ذینفعان پرداخت شود.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 248749 ساعت خبر : 8:13 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=248749
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات