فیلم بوتاکس و تزریق مرگ به زندگی

فیلم بوتاکس و تزریق مرگ به زندگی

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی همیشه نقد و نظر اکثریت مخاطبان پیرامون خوب یا بد بودن کیفیت یک اثر قابل اعتماد نیست، چراکه برخی از آثار بلند و کوتاه سینمایی در دسته‌بندی خاص قرار گرفته و به طور کل از ویژگی همه‌پسند بودن، فارغ‌اند.

بوتاکس یکی از این نوع فیلم‌ها است که به تازگی در پلتفرم‌های خانگی به نمایش در‌آمده و کم‌لطفی‌های زیادی را در همین مدت کم، متحمل شده است. اما نباید فراموش کرد که سینما هنری فراگیر است که در آن باید به انواع و اقسام سلیقه‌‌ها توجه داشت تا بتوان آثاری متفاوت و شگرف به دنیا عرضه کرد.

فیلم بوتاکس و تزریق مرگ به زندگی

بوتاکس نخستین فیلم بلند کاوه مظاهری در مقام کارگردان، محصول مشترک ۲۰۲۰ (میلادی) ایران و کانادا است. سوسن پرور، مهدخت مولایی، سروش سعیدی، مرتضی خانجانی و محسن کیانی نقش‌آفرینان اصلی این فیلم هستند. این فیلم در سی و هشتمین جشنواره فیلم تورین به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد. همچنین مظاهری و سپینود ناجیان نویسندگان این اثر جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کردند.

این فیلم داستان زندگی برادر و دو خواهری است که با هم در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنند اما در این بین یکی از خواهران مشکل ذهنی دارد.

بوتاکس از آن جمله فیلم‌هایی است که با نگاه خالی از توجه، اثری بی‌ارزش و کسل‌کننده به نظر می‌رسد اما در واقع سرشار از ریزه‌کاری‌های فنی و محتوایی است که فقط مخاطبان حرفه‌ای متوجه آن هستند.

محتوای فیلم بوتاکس:

قصه در مورد خواهرِ در ظاهر، بی‌آزارِ کم عقلِ خانواده است که مرتب آماج تمسخر نزدیکان خود قرار می‌گیرد. در ادامه، همین تمسخرها موجب واکنشی آنی از جانب اکرم (هول دادن عماد) شده و موجب پرت شدن داستان در بحران اولیه می‌شود.

اکرم ناخواسته از خود در برابر توهین‌های برادرش دفاع می‌کند اما این آذر، خواهر کوچکتر است که عمدا این اتفاق را به نفع خود پیش می‌برد.

بوتاکس در قسمتی از قصه بسیار شبیه فیلم کوتاه روتوش از همین کارگردان است و از این جهت که این دو خواهر بعد از برادرکشی، تظاهر به گم شدن‌ او می‌کنند، عینا شبیه موضوع اصلی روتوش است که زن، شوهر خود را می‌کشد و بعد سراغ او را از بقیه می‌گیرد!

در واقع کاوه مظاهری همان موضوع تظاهر یا نیرنگ را این بار در قالب فیلمی بلند در آورده، و شاخ و برگی به آن افزوده است.

فارغ از تکراری بودن موضوع بوتاکس، فیلمنامه این اثر پتانسیل تبدیل شدن به فیلمی بلند را نداشته و قصه می‌توانست در قالب فیلمی کوتاه با حداکثر چهل دقیقه زمان، همین محتوا را به زیبایی برای مخاطب به تصویر کشد و باعث نظرات منفی نسبت به این فیلم، به خاطر کسل‌کننده و کم‌‌کشش بودن آن نشود.

بوتاکس فیلمی آمیخته با توهم و واقعیت است که سناریوی آن پایبند به استاندارهای دراماتیک بوده‌ است.

فیلم در شرایط ثابت و به‌سامانی شروع می‌شود و رفته‌رفته و پس از معرفی شخصیت‌ها، دلبستگی‌ و اهداف‌شان در قصه، به ناگاه در چاله‌ بحران افتاده و قصه از این رو به آن رو می‌شود اما این گره تنها بحران اثر نیست و فیلم در بحران ثانوی (نابود کردن بذر قارچ‌ها و باز گذاشتن شیر گاز) به پایان می‌رسد.

در محتوا اما تنها ایرادی که می‌توان گرفت، ناکافی بودن قصد خواهر کوچکتر (آذر) برای به بیمارستان نبردن و نابودی برادر است چراکه تنها مخالفت برادر با تولید قارچ در خانه و یا قصد او برای مهاجرت به آلمان، دلیل قانع‌کننده‌ای برای سوء قصد به جان عماد نیست!

عنوان این فیلم همچون روتوش، انتخابی هوشمندانه بوده‌ است که استعاره‌ای از نتیجه فیلم است.

در قسمتی از سکانس‌های محل کار آذر صدای خارج از قاب، توضیح و شرح عمل بوتاکس برای مشتری انجام عمل زیبایی است و در همین حین دوربین روی کاراکتر اکرم ثابت است در حالی که صدای خارج قاب از ریشه این عمل در گذشته گفته و به این نکته می‌رسد که مرگ تنها راه جاودانگی است. جمله‌ای استعاری که قبل از سکانس آخر، پایان‌بندی قصه را مشخص می‌سازد.

ساختار فیلم بوتاکس:

لوکیشن ثابت بوتاکس باغی قدیمی و متروکه است که همین فضا به علاوه‌ انتخاب زمان مناسب (زمستان) موقعیتی سرد و منجمد را رقم زده که با محتوای برادرکشی اثر، در یک راستا قرار دارد.

از دیگر جنبه‌های زیبای ساختار اثر، کادربندی‌ها‌ و استفاده درست از اشیا کارگردان برای خلق صحنه‌هایی ناب با قاب هنری زیبا از کاراکترهای فیلم است که در ترکیب با فضاهای طبیعی فیلم مثل شوره‌زار، باغ برفی و … به شدت حرفه‌ای عمل کرده است.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 246922 ساعت خبر : 11:55 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=246922
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات