فیلم سینمایی متولد ۶۵ و خوشبختی به درازای یک روز

فیلم سینمایی متولد ۶۵ و خوشبختی به درازای یک روز

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی تجسم و رویابافی از آن دسته موهبات الهی است که در صورت نبودنش، کمر حیات بشر زیر فشار رنج و سختی واقعیات زندگی خم می‌شد.

اینکه جسمت در زمین باشد اما روحت با بال آرزوها به پرواز درآید، از جمله شیرینی‌های زندگی‌است که فقیر و غنی یکسان از آن برخوردارند و کسی را توان دریغ آن از دیگری نیست!

متولد ۶۵ قصه‌ای رنگی از رویاهای دو جوان است که علی‌رغم زندگی ساده و بی‌تجمل خود، تصمیم می‌گیرند در سالگرد آشنایی‌شان، ساعاتی بی‌دغدغه و چون ثروتمندان شهر زندگی کنند و برای یک روز هم که شده، خوشبختی را در واقعیت مزه کنند.

این فیلم به کارگردانی مجید توکلی، نویسندگی جمیله دارالشفایی و تهیه‌کنندگی محمدمهدی عسگرپور محصول سال ۱۳۹۳ است که برای حضور در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب و در آبان ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد.

متولد ۶۵ اولین ساخته بلند سینمایی توکلی است و قبل از آن او، آثار کوتاهی چون پیتوک و مستند سلطان(پیرامون زندگی علی پروین) را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

فیلم سینمایی متولد ۶۵

فیلم با ریتم تند و هیجان‌برانگیز خرید خاطره و افشار، دختر و پسری که به تازگی باهم آشنا شده و قول و قرار ازدواج گذاشته‌اند شروع می‌شود.

لوکیشن صحنه ابتدایی، فروشگاهی بزرگ است که خاطره و افشار رنگ به رنگ و کالا به کالا، بدون ترس سبد خرید خود را از انواع و اقسام قفسه‌های خوراکی پر می‌کنند بدون اینکه لحظه‌ای به جیب خالی‌شان فکر کنند. این صحنه در واقع شاید نوعی استعاره از آرزوهای رنگارنگ دست‌نیافتنی جوانان باشد که به راحتی با پول دست‌یافتنی می‌شوند.

فیلم کم‌کم پیش می‌رود و مخاطب پای یک به یک دروغ‌های این دو جوان، برای جا زدن خود در هر مکانی به عنوانی زوجی پولدار می‌نشیند، و از تماشای این قصه کِیف می‌کند.

متولد ۶۵ فیلمی عمیق و پرمحتوا نیست اما به شدت سرگرم‌کننده است که پای حواس بیننده را به وسط قصه می‌کشاند.

در ادامه خاطره و افشار دستی به ظاهرشان می‌کشند و این‌بار به سراغ لمس آرزوهای بزرگتری می‌روند. آنان در بنگاه معاملات خانه و فروشگاه فروش ماشین‌های لوکس خود را چیزی که نیستند جا می‌زنند بدون اینکه در هیچ‌کجا دست‌شان رو شود!

این درست یکی از ضعف‌های فیلمنامه است. اتفاقات بی‌شماری در خلال قصه، بدون توجیه عقلی و منطقی رخ می‌دهد و مشخص است فیلمنامه‌نویس به این نکته و واقعیات جامعه توجهی نداشته است. مخاطب به این نکات پی برده اما ترجیح می‌دهد از آن چشم بپوشد و ذهن خود را متمرکز بر تجربیات رنگی این دو جوان نگاه دارد.

خاطره و افشار دهه شصتی وارد خانه زوج مسنی می‌شوند و از اینجای قصه است که داستان متولد ۶۵ به دو نیمه تقسیم شده و نیمی سهم داستان گذشته‌ این زوج مسن می‌شود.

لازم به ذکر است که متولد ۶۵ برای پدرام شریفی(در نقش افشار) نقطه عطفی بود که باعث شناخته‌تر شدنش در این عرصه و رسیدن به جایگاه‌ امروزی‌اش در سینمای ایران شد.

نکته اخلاقی پررنگ این فیلم در کنار رنگ و لعاب و جوان‌پسند بودن محتوای آن، دروغ‌هایی است که در ابتدا این زوج را به مقصد می‌رساند اما در ادامه موجب بزرگترین بحران رابطه آن دو می‌شود.

این فیلم را می‌توانید دانلود کرده و یا آنلاین تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 246648 ساعت خبر : 1:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=246648
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات