قوانین مربوط به مهاجران از زمان جنگ بازنگری نشده است

قوانین مربوط به مهاجران از زمان جنگ بازنگری نشده است

به گزارش گلونی یحیی آزادی، خبرنگار مستقل ایرانی در ارتباط تصویری بامداد سوم مهر با محمدحسین جعفریان گفت:

قبل از حضور نیروهای جهادی برخوردها بسیار بد بوده است. دوستان جهادی که این روزها در مرز، کنار آوارگان حاضر هستند، شلنگ و چوب را از دست سرباز گرفته‌اند.

برخوردی که اکنون لب مرز با پناهجویان می‌شود همان برخوردی است که در اردوگاه‌ها با مهاجرین می‌شد.

۳۰۰۰ نفر روزانه ۲۰ ساعت کنار دیوار نگه داشته می‌شوند بدون این که امکاناتی وجود داشته باشد.

سایر اخبار مربوط به این گفتگو را در این لینک بخوانید

نماشای گلونی را دنبال کنید

این رفتارها در حالی است که سفارتخانه‌هایی که در افغانستان بودند حتی سگ و گربه خود را هم بردند. پایین رتبه‌ترین کارمند خود را هم خارج کردند؛ اما جمهوری اسلامی در این واقعه هولناک که در افغانستان اتفاق افتاد چه کار کرده است؟ چه تعداد از مردم افغانستان را که دلبسته ایران بودند قبول کرده است؟ متاسفانه ما هیچ فکری برای آنها نکردیم.

نزدیک غروب قاچاقچیان، مهاجرین را می‌آورند و تا ساعت ۴ صبح اینها توسط نیروهای مرزبانی یا ارتش دستگیر می‌شوند. بعد از دستگیری روز بعد حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر رد مرز می‌شوند.

خاطره جمعی که این مهاجرین از ایران با خود می‌برند خاطره بد اردوگاه‌هاست. نیروهای جهادی تلاش کردند که با ایجاد امکانات رفاهی و بهداشتی در مسیر از رنج مهاجرین بکاهند و زخمی‌ها را بستری کنند.

جمهوری اسلامی از رقبای خود عقب مانده است. می‌توانست طیفی از افراد را که با ما همراه بودند و جان‌شان در خطر بود، پذیرش کند. باید در این ماجرا ورود پیدا می‌کرد و سهمی را به عهده می‌گرفت.

قوانین مربوط به مهاجران به سال ۵۹ برمی‌گردد. این قوانین نیازمندِ به روز شدن هستند. چون آن زمان درگیر جنگ بودیم و ورود مهاجر را تهدید می‌دانستیم و بر اساس آن تلقی، قانون تصویب شده است، ولی اکنون اوضاع تغییر کرده و ۴۰ سال از آن وضعیت گذشته است.

درباره مهاجرین دو نکته را باید عرض کنم. دیدگاه مسئولان به مهاجرین مثل قاچاقچی لب مرز است. این نگاه به شاعر، نخبه و استاد دانشگاه نگاهی پر از سوء‌ظن، تهدید و امنیتی است.

نکته دوم این است که از دهه۶۰ دیدگاه قانون‌گذار به مسئله مهاجرین کوتاه مدت بوده است. ما نگاه بلندمدتی به مسئله «مهاجر» نداشتیم. برای شغل، تحصیل، هویت و تعامل با جامعه ایرانی برنامه‌ای طراحی نکردیم.

بخشی از نیروی امنیتی ارتباط بی‌پروایی با طالبان گرفته است و در حالت خوش‌بینانه تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد آنان گذاشته است. این ماجرا خیلی ترسناک است و امیدواریم به جاهای خطرناک ختم نشود.

صوت لایو سوم مهر- بخش اول

دانلود کنید

صوت لایو سوم مهر- بخش دوم

همچنین در این فایل می‌توانید مصاحبه با احمد مسعود را بشنوید

دانلود کنید

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 247043 ساعت خبر : 1:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=247043
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات