برق زندگی از چشمان مردم افغانستان رفته است

برق زندگی از چشمان مردم افغانستان رفته است

به گزارش گلونی یحیی آزادی، خبرنگار مستقل ایرانی در ارتباط تصویری بامداد سوم مهر با محمدحسین جعفریان گفت:

از دهمزنگ تا شهرک حاجی‌نبی به شدت اوضاع اجتماعی دچار خمودگی و رخوت شده بود و این مرا شوکه کرد. پل سرخ مثل خیابان ولیعصر در تهران محلی برای کتابخانه‌ها کافه‌ها و دانشگاه‌هاست و حالا وضعیت خیلی بدی پیدا کرده است و شاید ۱۰ درصد کتابفروشی‌های آنجا باز باشد.

نسل هنرمند و متخصص کشور را ترک کردند. این که می‌گویند آمریکا از افغانستان فرار کرد درست است ولی بخش بزرگی از نخبگان هم با آنها فرار کردند.

ما برای شکستن انحصار خبری رفتیم تا ثبت شود همه ایرانی‌ها چنین نظری که در رسانه‌ها منتشر می‌شود را ندارند.

سایر اخبار مربوط به این گفتگو را در این لینک بخوانید

نماشای گلونی را دنبال کنید

خبرنگارانی که اکنون در افغانستان هستند وضعیت گذشته‌اش را نمی‌شناسند. نمی‌دانند در شهرک حاج نبی چه شور و شوق و امیدی جریان داشت. وقتی الان می‌بینم در خاموشی و سکوت است، قلبم به درد می‌آید.

این خبرنگاران جوان، گذشته آن را ندیدند و می‌گویند الان امنیت و آرامش برقرار است. این بی‌اخلاقی ناجوانمردانه‌ای است که شما گزارش یک‌طرفه بدهید.

ما یک جایی فکر کردیم که باید طرف مردم افغانستان بایستیم. برای ما بحث اختلاف روایت نبود بلکه یک گروه تروریستی با حمایت‌های خارجی حاکم شده بود و یک طرف مردم بی‌صدا بودند. ما رفتیم که صدای مردم بی‌صدا باشیم.

افغانستان دیروز با افغانستان امروز بسیار فرق می‌کند. تصویری که جمهوری اسلامی از افغانستان تا ۶ ماه قبل ارائه می‌کرد تصویری از ناامنی و عدم ثبات به دلیل حضور آمریکا بود. خبری از طبیعت، فرهنگ و جغرافیا و تاریخ نبود. ولی واقعیت این بود که افغانستان تقریباً به ثبات رسیده بود. اگرچه ساختار دولتی فاسدی داشت و در این صورت هم سران آن باید تغییر می‌کردند نه اینکه کل وضعیت دگرگون شود.

در ایران فارغ‌التحصیلانی بودند که چشم امید به بازگشت به افغانستان را داشتند تا در وزارتخانه‌ها کار پیدا کند. در داخل افغانستان همچنین این امید بود و جوان افغانستانی مسیر پیشرفت را برای خود باز می‌دید.

مهم‌ترین چیزی که در کابل خاموش شده برق امید چشم‌هاست. برق امید به زندگی و آینده! این نسلی که از افغانستان رفتند تا سی سال بعد هم جایگزین نخواهند شد. این مهم‌ترین فرق افغانستان دیروز با امروز است که آدم را متاثر می‌کند.

صوت لایو سوم مهر- بخش اول

دانلود کنید

صوت لایو سوم مهر- بخش دوم

همچنین در این فایل می‌توانید مصاحبه با احمد مسعود را بشنوید

دانلود کنید

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 247040 ساعت خبر : 5:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=247040
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات