مرگ غیر عادی فک ها در سواحل کاسپین

کشف ۱۴ لاشه در ۱۰ روز

مرگ غیر عادی فک ها در سواحل دریای کاسپین

لاشه ۱۴ فوک کاسپین که هیچ نشانی از ضربه و گیر کردن در تورهای صیادی بر آنها وجود نداشت، طی ۱۰ روز گذشته در سواحل کاسپین در ایران کشف شد.

به گزارش گلونی مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: «از ابتدای سال جاری شاهد تلفات و مرگ غیر عادی فک‌ها در سواحل دریای کاسپین در استان مازندران هستیم.»

او در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: «تا کنون چهارده قلاده فک کاسپین در سواحل مازندران تلف شده‌اند.»

وی ادامه داد: «تلفات فک‌های کاسپین در شرایطی اتفاق افتاد که متوسط تلفات در سال‌های گذشته سه تا چهار قلاده و عمدتاً ناشی از صدمات فیزیکی و گرفتار شدن در تور‌های صیادی بوده است.

همچنین از طریق سازمان حفاظت محیط زیست، در حال بررسی اطلاعات از میزان و علل مرگ و میر فک کاسپین در دیگر کشور‌های واقع در سواحل شمالی و شرقی دریای کاسپین هستیم.»

گفتنی است فک کاسپین به عنوان یکی از کوچکترین اعضای خانواده فک‌های دنیا در سال‌های اخیر با کاهش شدید جمعیت مواجه شده و در آخرین رده‌بندی جانوران در خطر نابودی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) به عنوان یک گونه در خطر انقراض جهانی معرفی شده است.

جمعیت این گونه که زمانی بیش از یک میلیون قلاده بود، طی سه دهه اخیر به خاطر شکار بی رویه صیادان کشورهای حاشیه شمالی دریای کاسپین به‌ شدت کاهش یافت و به کمتر از یکصد هزار قلاده رسید، ولی مرگ ناشناخته و مبهم آن هم ۱۴ قلاده آن هم در نیمه یک سال تا کنون گزارش نشده بود.

دکتر امیرصیاد شیرازی روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: «احتمالات مختلفی را باید در نظر گرفت از جمله آنفولانزای پرندگان، عملیات نظامی، بیماری‌های ویروسی و میکروبی، ولی محتمل‌ترین گزینه برگزاری مانور نظامی است که اخیرا آذربایجان در آب‌های دریای کاسپین برگزار کرد.»

طبق گفته‌های او: «هنوز علت وقوع این اتفاق مشخص نیست اما در این شرایط اگر علت از بین رفتن فک‌ها بیماری نباشد بهتر است. هرچند که مانور اتفاق جالبی نیست ولی حداقل تعداد تلف‌شدگان محدود است ولی اگر وجود بیماری محرز شود تعداد تلفات فک‌های کاسپین افزایش می‌یابد.»

همچنین وی اضافه کرد: «با توجه به اینکه هنوز عامل اصلی مرگ فک‌ها مشخص نیست و احتمال بیماری‌های ویروسی و میکروبی مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد، افرادی که لاشه فک را در سواحل مشاهده کردند، بلافاصله با محیط زیست شهرستان یا مرکز حفاظت تماس بگیرند و به هیچ عنوان به لاشه دست نزنند.»

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 247516 ساعت خبر : 3:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=247516
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات