نیم قرن حفاظت از زیست بوم های ایران و اصلاح الگوهای توسعه

نیم قرن حفاظت از زیست بوم های ایران و اصلاح الگوهای توسعه

همایش‌های محیط زیستی «بخشی از راه حل» به مناسبت هفته محیط زیست، برگزار شد.

به گزارش گلونی در اولین روز از سلسله همایش‌‍‌ها با موضوع «نیم قرن حفاظت از زیست بوم های ایران» در ۱۷ خرداد ماه سال جاری، دکتر صیاد شیخی به تشریح اهداف برگزاری مجموعه همایش‌های بخشی از راه حل پرداخته و توضیحاتی را در خصوص نشست‌های هفته محیط زیست داد.

سپس دکتر پروین فرشچی، عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی به اهمیت مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: «حفاظت از محیط زیست و مطالبه‌گری از بهره‌برداران منابع طبیعی برعهده‌ تمام افراد است.»

او در ادامه به بیان اهمیت دریاها پرداخت و تنها راه حل چالش‌ها و مشکلات زیست محیطی را جایگزین کردن سیاست‌ها و برنامه‌هایی دانست که بر اساس رویکرد‌‌های نوین و اثر بخش باشد. همچنین اهمیت دادن به جامعه دانشگاهی و متخصصان و نخبگان تحصیل‌کرده در حوزه محیط زیست را بخشی از راه حل مشکلات محیط زیست برشمرد.

در بخش دوم این وبینار دکتر فاطمه طباطبایی یزدی، عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد، به توضیح درباره مدیریت حیات‌وحش و مناطق حفاظت شده پرداخت و احیاء مناطق حفاظت شده و بوم شناختی را ضرورت دانست.

او گفت: «در نیم قرن اخیر داستان حفاظت از محیط زیست، به چند موضوع مهم و اساسی توجه نشده است و این موارد شامل عدم استفاده از توان علمی و تخصصی در حوزه محیط زیست، عدم کفایت نیروی انسانی و امکانات به‌کار رفته در حفاظت، عدم استفاده از توان و نیروهای گروه‌‌‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد و عدم وجود آمار معتبر و قابل اعتماد نظیر سرشماری‌ها در حوزه محیط زیست است.»

در بخش سوم این وبینار بهمن ایزدی، محقق و کنشگر محیط زیست، کارنامه مدیریت حفاظت زیستگاه‌ها را از سال ۱۳۴۶ ورق زد. ایزدی اظهار کرد: «در گذشته به دلیل اهمیت خاص زیستگاه‌ها، دسته‌بندی برای این مناطق صورت گرفته و برنامه مناطق چهار گانه حفاظت و مدیریت حفاظت، تدوین و در دستور کار قرار داده شد.»

او ادامه داد: «در نیم قرن اخیر مسئله حفاظت نتیجه نزولی داشته است.»

ایزدی با اشاره به آتش سوزی‌های اخیر جنگل‌های زاگرس از بی‌تفاوتی مسئولان گلایه کرد و گفت: «مسئله حفاظت نیاز به ایجاد سیستم حفاظت مشارکتی دارد که جامعه محلی، انجمن‌های مردم نهاد و گروه‌های هدف باید در آن نقش داشته باشند.»

در انتها الهه موسوی، روزنامه‌نگار و کنشگر حوزه محیط زیست، به اولین ماده حقوقی راجع به حفاظت محیط زیست که در سال ۱۳۰۷ در قانون مدنی وارد شد، اشاره کرد: «کمبود بودجه یکی از مشکلات اصلی حفاظت در کشور است.»

موسوی اظهار کرد: «یکی از عوامل عدم پیشرفت در امر حفاظت در۵۰ سال اخیر الگوهای توسعه نخ‌نمایی است که در اذهان مدیران و مسئولان وجود دارد، بنابراین الگوی توسعه و برنامه‌ریزی باید اصلاح شود و مهم‌ترین موضوع آموزش مدیرانی است که غیرمحیط زیستی هستند.»

حفاظت از محیط زیست وظیفه غیرقابل اجتناب جامعه مدنی، مسئولان مربوطه کشوری و قشر مردمی جامعه است‌. از این‌رو با برگزاری این سلسه همایش‌ها و بررسی مشکلات و ‌آسیب‌های محیط زیستی در راستای فرهنگ‌‌سازی، امید است که گام موثری برداشته شود.

این همایش‌‌ها با همکاری گروه مردمی قرار سبز، اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی محیط زیست، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، انجمن محیط زیست دانشگاه تهران و حمایت بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی و مردم نهاد سراسر کشور از تاریخ ۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه برگزار شد.

نماشای گلونی را دنبال کنید

سایر وبینارهای گلونی را ببینید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 246705 ساعت خبر : 9:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=246705
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات