گرجستان خود را درگیر پان ترکیسم نمی‌کند

گرجستان خود را درگیر پان ترکیسم نمی‌کند

به گزارش گلونی رضا شیبانی در صفحه شخصی خود، درباره گرجستان و پان ترکیسم، نوشت:

در حالی که در اظهار نظرهایی نامتعارف، بعضی مقامات رژیم باکو، ایران را تهدید به حمله نظامی پاکستان می‌کردند، پاکستان به یکباره از رزمایش‌های مشترک با ترکیه و باکو کنار کشید.

حال باکو و ترکیه، برای پر کردن جای خالی مانده پاکستان اتمی در طرح خیالی «سه برادر» سراغ کشور کوچک گرجستان رفته‌اند. گرجستان روابط اسرار آمیز با اسرائیل داشته و ملاحظات امنیتی منفی با روسیه نیز دارد.

سابقه تحقیر شدن در جنگی کوبنده با روسیه در اوستیا، که آن نیز به تحریک اسرائیل صورت گرفت، او را به رقبای روسیه نظیر ترکیه نزدیکتر کرده است.

با این حال کارشناسان می‌گویند: «گرجستان روابط خود با ایران را فدای ماجراجویی‌های پانترکیسم نخواهد کرد. چون عبور کریدور ایران به اروپای شرقی از طریق گرجستان، با عنایت به قرارداد استراتژیک ایران با چین، درآمد هنگفتی نصیب گرجستان خواهد کرد.»

اما درباره پاکستان؛ در دهه اخیر این دومبن بار است که پاکستان، با ملاحظه روابط استراتژیک با ایران، از ائتلاف‌های ضد ایرانی خارج می‌شود.

پیش از این در سال ۱۳۹۴ و در آغاز شکل گیری ائتلاف علیه شیعیان حوثی، نام پاکستان در میان کشورهای عضو ائتلاف به چشم می‌خورد. با دیپلماسی ایران و به فاصله‌ای اندک، دولت نواز شریف طرحی به مجلس پاکستان ارائه کرده و مجلس پاکستان بی‌طرفی این کشور در جنگ یمن را اعلام کرد.

مسئله مرز ایران و ارمنستان و جمهوری باکو و استراتژی نوصفوی گری

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 248113 ساعت خبر : 10:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=248113
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات