آشنایی با اسطوره ها در گفتگو با دکتر کامران کشیری

آشنایی با اسطوره ها در گفتگو با دکتر کامران کشیری

به گزارش گلونی «اسطوره» یکی از واژگانی است که هر قومیت و جامعه‌ای با آن ارتباط دارد و بخشی از فرهنگ و هویت یک جامعه را شکل می‌دهد.

چنین برداشتی چون خودِ اسطوره دارای ابهام است و نیاز به روشنگری دارد و نمونه‌هایی از دیدگاه و نگرش اسطوره‌‌ای می‌تواند در آشنایی با اسطوره‌ها و شناخت آنها به ما کمک کند.

همواره باید دانست که «اسطوره» نشانه‌هایی از گذشتگان دور و فرهنگ آنها را با خود به همراه دارد و می‌تواند راه شناخت گذشته جوامع مختلف را سهل نماید.

به طوری که در بخشی از داستان‌های اسطوره‌ای که از جنبه حماسی بیشتری برخوردارند، شاهد روایات پهلوانی‌ها و داستان‌های تاریخی هستیم و سعی در حفظ آن داریم.

گفتگوی حمیدرضا میرزاده با دکتر کامران کشیری، در صفحه انتشارات ایرانشناسی را از طریق ویدیوی زیر ببینید:

نماشای گلونی را دنبال کنید

همچنین از مواردی که اسطوره با آن در ارتباط است، می‌توان به بیان چگونگی تشکیل هستی و جهان اشاره کرد.

به این معنی که مردم باستان در حال توجیه چگونگی به وجود آمدن مادی بودند و تلاش کردند به نوعی آن را تعریف کنند و به همین خاطر می‌توان گفت اساطیر با رفتار و اندیشه انسان سر و کار دارند و پاسخی است به سوالاتی که برای آنها جواب مشخصی وجود ندارد.

در این گفتگو دکتر کشیری به سهل ممتنع بودن اسطوره پرداختند؛ به این معنا که افراد آن را متوجه می‌شوند اما نمی‌توانند به خوبی معنای اسطوره را تفهیم کنند.

در خصوص ارتباط اسطوره با دیگر موارد مانند مقوله حماسه، تاریخ، نیروهای ماورایی، مذهب، ادبیات و البته پدیدآورندگان آنها و منابع معتبراسطوره و همچنین تفاوت آن با افسانه نیز در این جلسه صحبت شد که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن می‌توانید ویدیوی این خبر را تماشا کنید.

پایان پیام

نویسنده: سارا ملاعباسی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 251429 ساعت خبر : 1:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=251429
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات