اعتراض به رای قصاص علیه محیط‌بان کرمانشاهی

اعتراض به رای قصاص علیه محیط‌بان کرمانشاهی

به گزارش گلونی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این که یگان حفاظت محیط زیست کشور تا ۲۰ روز فرصت دارد به رای قصاص صادر شده علیه محیط‌بان نجفی اعتراض کند، گفت: «ما سه وکیل را در این پرونده به کار گرفته‌ایم که آنها در روزهای آتی به این رای اعتراض خواهند کرد و پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع خواهد شد و امیدواریم که رای صادرشده توسط قاضی پرونده با ارائه مستندات محکم از سوی وکلا در دیوان عالی کشور تغییر کند».

رکنا- در روزهای اخیر یک محیط‌بان کرمانشاهی به قصاص محکوم شده است.

این محیط‌بان کرمانشاهی، برومند نجفی نام دارد. مرداد سال گذشته یک شکارچی با گلوله محیط‌بان کرمانشاهی کشته شده است.

درگیری میان محیط‌بان کرمانشاهی و شکارچیان در منطقه حفاظت شده بیستون رخ داده است.

البته سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت کشور در گفت و گو با رکنا معتقد است که امکان تغییر رای صادره به نفع محیط‌بان کرمانشاهی وجود دارد.

به نقل از خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر در جریان رسیدگی به پرونده محیط‌بان برومند نجفی که مردادماه سال گذشته، در حادثه درگیری میان عده‌ای مظنون به شکار غیر مجاز و محیط‌بانان در منطقه حفاظت شده بیستون کرمانشاه، منجر به کشته شدن یکی از شکارچیان شده بود، رای قصاص نفس این محیط‌بان توسط شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه صادر شده است.

ماجرا از این قرار است که مرداد سال ۹۹ یکی از مخبران یگان حفاظت محیط زیست کرمانشاه با مشاهده چهار شکارچی غیر مجاز که با خودروی آفرود وارد منطقه حفاظت شده بیستون کرمانشاه شده بودند و به گفته این مخبر، اقدام به شکار کرده بودند، موضوع را به پاسگاه محیط‌بانی مستقر در منطقه اطلاع می‌دهد.

بعد از آن هم پنج نفر از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست کرمانشاه برای بررسی مساله خود را به خودروی شکارچیان می‌رسانند و در درگیری میان نیروهای محیط‌بانی و شکارچیان، ضمن اصابت تعدادی تیر به خودروی شکارچیان، یک نفر از آنها با گلوله محیط‌بان نجفی زخمی می‌شود و در ادامه جان خود را از دست می‌دهد.

بعد هم سه شکارچی دیگر اقدام به فرار از صحنه می‌کنند.

اعتراض به رای قصاص علیه محیط بان کرمانشاهی

در چنین شرایطی محیط‌بان‌ها فرصت بازرسی خودروی شکارچیان را پیدا نمی‌کنند و بنابراین لاشه یا اسلحه‌ای از آنها ضبط نمی‌شود، اما آنطور که چهار محیط‌بان دیگر حاضر در صحنه در دادگاه شهادت داده‌اند، سه شکارچی دیگر اسلحه و کوله‌پشتی مخصوص شکار همراه خود داشتند و وارد منطقه حفاظت شده بیستون شده بودند.

ولی با توجه به فوت یک شکارچی در این حادثه، متاسفانه پرونده ورود شکارچیان به منطقه حفاظت شده و اقدام آنها به شکار پیگیری نشده و پرونده‌ای علیه محیط‌بان نجفی تشکیل شده است که در آن شکارچیان و محیط‌بانان حاضر در صحنه، حکم شاهد را داشتند و اکنون هم رای قصاص علیه محیط‌بان نجفی صادر شده است.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور درباره رای صادرشده علیه محیط‌بان نجفی به خبرنگار رکنا گفت: «قاضی پرونده استنادهایی در صدور رای خود علیه محیط‌بان نجفی داشته است که ما به آن استنادها اعتراض داریم.

مهمترین استناد قاضی نیز این است که درگیری در خارج از منطقه حفاظت شده بیستون رخ داده، این در حالی است که بر اساس نقشه تهیه‌شده توسط یگان حفاظت محیط زیست، درگیری قطعا در داخل منطقه حفاظت شده بیستون رخ داده است».

وی با بیان این که یگان حفاظت محیط زیست کشور تا ۲۰ روز فرصت دارد به این رای اعتراض کند، توضیح داد: «ما سه وکیل را در این پرونده به کار گرفته‌ایم که آنها در روزهای آتی به این رای اعتراض خواهند کرد و پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع خواهد شد و امیدواریم که رای صادرشده توسط قاضی پرونده با ارائه مستندات محکم از سوی وکلا در دیوان عالی کشور تغییر کند».

محبت‌خانی تاکید کرد: «اگر ما بتوانیم در دیوان عالی کشور ثابت کنیم که درگیری بین محیط‌بان‌ها و شکارچیان در داخل منطقه حفاظت شده رخ داده است، احتمال تغییر رای به نفع محیط‌بان نجفی وجود دارد.

ما هم براساس ادله، مستندات و نقشه‌ای که در اختیار داریم، با قاطعیت می‌گوییم که قطعا این درگیری در داخل منطقه حفاظت‌شده بیستون اتفاق افتاده است».

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور توضیح داد: «در حادثه‌ای که مرداد سال گذشته در منطقه حفاظت شده بیستون رخ داد، هیچ کدام از سه شکارچی دیگر حاضر در صحنه مصدوم نمی‌شوند، بلکه فقط یک نفر از آنها با گلوله محیط‌بان نجفی کشته می‌شود.»

محبت‌خانی ادامه داد: «سه شکارچی دیگر شناسایی شدند و بعدا در دادگاه حضور پیدا کردند، اما با توجه به فوت نفر چهارم و عدم ضبط سلاح یا لاشه شکار توسط محیط‌بان‌ها، محکومیتی برای این افراد تعیین نشد. چون متاسفانه محیط‌بانان خودرو را بازدید نمی‌کنند».

وی در پایان تصریح کرد: «قانون حمایت‌های قضایی و بیمه‌ای از محیط‌بانان در بهمن سال ۹۹ تصویب شد، اما این اتفاق در مرداد ۹۹ رخ داد.

با این وجود، قاضی پرونده در حکم صادره به این قانون استناد کرده و در واقع، قانون را عطف به ماسبق کرده است، اما چون از نظر قاضی درگیری در خارج از منطقه حفاظت‌شده رخ داده، برای محیط‌بان نجفی حکم قصاص صادر شده است».

رای به قصاص نفس یک محیط‌بان صادر شد

پایان پیام

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 253279 ساعت خبر : 11:32 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=253279
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

اعدام نکنید واقعا پرونده و صحنه سازی را اگه شده بارها تکرار کنید چون واقعا یک محیط بان بی دفاع هست و در جریانات همیشه اول شر و آخر خیر هست