جنگ های بین امپراتوری آشورنو و پادشاهی عیلام؛ مقصر اصلی که بود؟

جنگ‌های بین امپراتوری آشورنو و پادشاهی عیلام؛ مقصر اصلی که بود؟

به گزارش گلونی کانون ایرانشهر دانشگاه علامه طباطبایی تهران با همکاری گروه تاریخ و باستانشناسی خانه اندیشمندان علوم انسانی، گروه رشن، موسسه گلونی، انجمن ایرانشناسی ایران و انتشارات اقلیما، سلسله نشست‌‌های تاریخ و باستان شناسی را برگزار کردند.

در نشست سوم از این سلسله نشست‌‌ها، دکتر کامیار عبدی (عضو هیئت علمی گروه باستانشناسی دانشگاه شهید بهشتی) به دبیری علیرضا خزایی (دانشجوی کارشناسی تاریخ دانشگاه تهران) درباره‌‌ موضوع «جنگ‌‌های بین امپراتوری آشورنو و پادشاهی عیلام؛ مقصر اصلی که بود؟» به سخنرانی پرداختند.

در سال ۶۶۹ پیش از میلاد آشوربانی‌پال به تخت نشست و تمام حواس خود را به خوابانیدن شورش مصری‌ها متوجه داشت. عیلامیان از فرصت استفاده کرده به تاخت و تاز در مملکت بابل پرداختند و غنائمی از آنجا آوردند. پس از آنکه اورتاکو شاه عیلام درگذشت، برادرش تاومان بر تخت نشست این تغییر پادشاهی برای عیلام بسیار شوم بود.

شاه جدید چون می‌خواست برادرزادگان خود را بکشد ۶۰ تن از شاهزادگان عیلامی فرار کرده به دربار آشور پناه بردند و پادشاه آشور با آغوش باز از آنها پذیرایی کرد به این مقصود که بتواند از جنگ خانگی استفاده کرده، عیلام را ضعیف و در هم شکند.

در نتیجه‌‌ پاسخ منفی پادشاه عیلامی، نبردی رخ داد که منجر به مرگ او و ولیعهدش شد.

گفتگوی دکتر کامیار عبدی و علیرضا خزایی در صفحه کانون ایرانشهر دانشگاه علامه طباطبایی را از طریق ویدیوی زیر ببینید.

نماشای گلونی را دنبال کنید

در سال ۶۴۵ پیش از میلاد پادشاه آشور که از نتایج جنگ‌های قبلی ناراضی بود، باز در پی بهانه برای جنگ با عیلام گردید و با این مقصود تام ماری تو را به عیلام فرستاده از خوم بان کالداش استرداد کلدانیان مزبور و تندیس نانای را مطالبه کرد.

پادشاه عیلام دید قبول کردن این تکالیف با مرگ او مساوی است بنابراین تصمیم گرفت که مقاومت کند و آشوریان قشون قوی خود را به طرف عیلام حرکت داده وارد شوش شدند و در اینجا آنچه توانستند کردند.

خزانه پادشاهان عیلامی که از غنایم جنگ‌های سابق آنها با سومر و اکد پر بود به دست آشوریان افتاد همچنین طلا و نقره ای که بابل در موقع اتحاد به عیلام داده بود با مجسمه‌ها و اشیاء نفیس معابد عیلامی و آنچه در خانه ها از ثروت و اشیاء قدیمی بود به نینوا منتقل گردید.

دکتر عبدی هم‌‌چنین در این نشست به نامه‌‌ آشوربانی‌پال برای بزرگان عیلامی اشاره کردند و با بررسی شواهد و داده‌‌های مکتوب کم‌‌تر مورد توجه قرار گرفته و اسناد میان‌‌رودانی به تبیین این مورد پرداختند که نقش طرفین جنگ‌‌ها، عیلام و آشور در این مجموعه جنگ‌‌ها به چه صورت بوده است و وضعیت عیلام مقارن تهاجم آشور به این قلمرو چگونه بوده است.

سایر وبینارهای گلونی را ببینید

پایان پیام

نویسنده: علیرضا خزایی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 251895 ساعت خبر : 8:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=251895
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

ایلام را همان ایلام بنویس نه عیلام .

عیلام درست است
https://golvani.ir/?p=250824