بهداشت همگانی و ارتباط صحیح انسان با حیوانات

بهداشت همگانی و ارتباط صحیح انسان با حیوانات

به گزارش گلونی عباس محمدی، کنشگر محیط زیست، در صفحه شخصی‌اش نوشت:

خطر سگ برای بهداشت همگانی و طبیعت اطلاعات زیادی در زمینه خطر سگ و گربه (و بسیاری از دیگر حیوان‌ها که با حمایت انسان به‌شکل غیرطبیعی افزایش یافته‌اند) در دسترس است که نشان می‌دهد بیماری‌های سختی می‌تواند از این حیوان‌ها به انسان منتقل شود.

با یک جست‌وجوی ساده در تارنماهای معتبر می‌توان به انبوهی از این اطلاعات علمی دست یافت.

برای نمونه می‌توان به گفته‌های دکتر بهزاد امیری رییس گروه مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت استناد کرد که گفته علاوه بر آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از حمله‌ و گزش سگ، بیماری‌های گوناگونی مانند عوارض ناشی از باکتری‌های پاستورلا، کاپنوسیتوفاژ، سالمونلا، کامپیلوباکتر، اشرشیا کُلی… و بیماری‌های انگلی مانند توکسوکاریازیس، لارو مهاجر پوستی، ژیاردیا، لپتوسپیروز، و… می‌تواند از طریق بزاق، مدفوع و ادرار سگ به انسان منتقل شود (ایسنا، ۹۹/۴/۶).

در همه منابع خارجی هم که با نگهداری سگ و گربه به‌عنوان حیوان خانگی مشکل فرهنگی ندارند نیز آمده است که انسان‌ها به‌ویژه کودکان ممکن است گرفتار بیماری‌هایی شوند که از تماس غیراصولی یا ناخواسته با حیوان ناشی می شود.

برای مثال می‌توان در تارنمای KidsHealth مقاله‌های علمی در زمینه‌ی انواع آلودگی‌های باکتریایی، ویروسی و قارچیِ قابل انتقال از طریق بزاق، یا فضولات و موی سگ و حتی از راه عطسه‌های آن یافت.

منابع معتبر تأکید دارند که حیوان خانگی باید به‌صورت دوره‌ای و منظم معاینه و واکسینه شود.

همچنین اظهار می‌دارند که باید مراقب بود تا ذرات فضولات و ادرار و بزاق و موی حیوان وارد دهان و ریه‌های انسان، به‌ ویژه کودکان و سالمندان و افراد دارای بیماری خاص، نشود.

با توجه به موردهای بالا، تردیدی نیست که هیچ سگ و گربه‌ای نباید در فضاهای عمومی رها باشد.

پایان پیام

خرید برنج ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 252392 ساعت خبر : 4:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=252392
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات