جریمه و بدهی بانکی برای تسهیلات زلزله زدگان لرستان

جریمه و بدهی بانکی برای تسهیلات زلزله زدگان لرستان

به گزارش گلونی برخی اهالی لرستان، بعد از گذشت ۱۵ سال گرفتار مشکلات بانکی ناشی از جریمه پرداخت تسهیلات زلزله شده‌اند.

۱۱فروردین ۱۳۸۶ زلزله‌ای شرق لرستان، شهرستان‌های بروجرد و دورود در شرق استان لرستان را تکان داد که مخرب‌ترین زمین لرزه این سال در این کشور بود.

این زمین لرزه بیش از ۵۵۵ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت.

بار دیگر زلزله شدیدی در  پانزدهم آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ این منطقه را لرزاند و خسارات دیگری به این مناطق آسیب دیده افزود.

دولت در هر دو زلزله برای کمک به اهالی زلزله زده شهرهای درود و ازنا تسهیلاتی که به گفته اهالی بخش کوچکی از خسارت به خانه‌ها بود، در نظر گرفت.

تسهیلاتی که گفته شده بود بلاعوض است و چندباری بر سر بخشودگی اقساط آن خبرهایی منتشر شده بود.

با این وجود این روزها برخی از همان زلزله‌زده‌ها وقتی برای گرفتن وام مجدد به بانک‌های عامل مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند که بدون اطلاع رسانی لازم به آن‌ها، همان مبلغ وام زمان زلزله به احتساب جریمه عدم بازپرداخت، به حساب بدهی معوقه بانکی آن‌ها منظور شده است.

به عبارت دیگر دریافت‌کنندگان تسهیلات زلزله در دهه هشتاد، در سال ۱۴۰۰ به دلیل بدهی قبلی، نمی‌توانند از امتیاز وام مجدد استفاده کنند.

جستجوی این موضوع نشان می‌دهد که در این سال‌ها موضوع بازپرداخت این تسهیلات به شکل های مختلف در خبرگزاری ها مطرح شده است.

برای نمونه خبرگزاری مهر در ۴ دی ۱۳۸۹، در گزارشی به پاسخگو نبودن این تسهیلات به زلزله‌زدگان و لزوم توجه دولت به آسیب‌دیدگان پرداخته و می‌نویسد: «در حالیکه هیئت دولت برای کمک به زلزله زدگان دورودی در ساختمان‌هایی که بیش از شصت درصد تخریب شده‌اند حداکثر مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام با سود پنج درصد را تصویب کرده است، اما به نظر می‌رسد که تسهیلات برای بازسازی جوابگو نیست».

«چگونه ممکن است مردمی که در اثر زلزله آواره شده‌اند و حتی پول کافی برای رهن و اجاره یک خانه موقت برای اقامت خانواده‌شان ندارند، با مبلغ ۱۰ میلیون تومان خانه مستحکم بسازند».

«این در حالی است که هم اکنون در همه استان‌های کشور در قالب مسکن مهر به متقاضیان بیش از ۲۰ میلیون تومان وام داده می‌شود که مسئولان می‌توانستند تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی مردم زلزله زده دورود را در قالب مسکن مهر اجرا کنند چرا که به نظر می‌رسد وضعیت کنونی زلزله زدگان دورودی اضطراری تر از متقاضیان مسکن مهر است».

تسهیلات زلزله زدگان لرستان

حدود دوسال بعد در ۱۳۹۱/۹/۲۶ خبرگزاری ایلنا در خبر ۲۸۲۸۴، بار دیگر مسئله زلزله زدگان لرستان را تصریح کرده و نوشته: «متأسفانه وام‎های زلزله‎ای که قبلاً برای شهرهای استان به ویژه حوزه دورود و ازنا در نظر گرفته شده بود بخش اعظمی از آنها پرداخت نشده و بانک‎ها به تعهدات خود عمل نکردند و این یک مشکلی است که مردم این دیار با آن مواجه هستند».

در همین خبر از قول عباس قائدرحمت نماینده وقت مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، آمده:« دولت وام‎های زلزله‎ پرداختی به مردم محروم لرستان را ببخشد».

از قرار این پیگیری‌ها راه به جایی نبرده چون کمتر از یک سال بعد و اینبار در گزارشی از خبرگزاری فارس، بار دیگر به این مسئله پرداخته شده است.

در گزارش فارس از وضعیت مسکونی شهرستان زلزله‌زده دورود در تاریخ ۱۳۹۲/۴/۶ آمده:

« بخشودگی وام به زلزله‌زدگان حق مردم شهر دورود است و از خواسته‌های به حق مردم این شهرستان است».

در همین گزارش ذکر شده که «درصد قابل توجهی از زلزله‌زدگان کمک‎های بلاعوض یک میلیون تومانی را به دلیل کافی نبودن بودجه دریافت نکرده‎اند».

به هر روی پس‌لرزه‌های زلزله‌ در دهه هشتاد با گذشت بیش از یک دهه، این روزها هم به شکل تبعات بانکی، دامن اهالی مناطق مختلف لرستان را گرفته است.

گلونی بنا به وظیفه اطلاع‌رسانی خود، همچنان این مسئله را تا رسیدن به نتیجه احتمالی، بعد از این همه سال، پیگیری خواهد کرد.

پایان پیام

خرید محصولات عشایری از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 252986 ساعت خبر : 8:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=252986
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات