برنامه‌ریزی پشتون‌ها برای تک قومی کردن حکومت افغانستان

برنامه‌ریزی پشتون‌ها برای تک قومی کردن حکومت افغانستان

به گزارش گلونی حسن‌علی عدالت، از چهره‌های فعال و سرشناس معاصر افغانستان، در گفتگو با محمدحسین جعفریان درباره تک قومی کردن حکومت افغانستان گفت:

بعد از بازگشت از مسکو در زمان حزب دموکراتیک خلق افغانستان و حکومت ببرک کارمل در عین جوانی بعنوان استاد دانشگاه پلی‌تکنیک کابل مشغول به تدریس شدم.

با حفظ سمت در شعبه فرهنگ و تبلیغ حزب دموکراتیک خلق افغانستان به‌ عنوان کارشناس و بعد از یک سال به‌عنوان مسئول شعبه تجزیه و تحلیل در همان شعبه که اساساً وظیفه ما نوشتن سخنرانی رهبران آن وقت افغانستان بود.

ما وظیفه داشتیم هر آنچه در پیرامون (بیرون از مرزهای افغانستان) جریان داشت، روزانه تجزیه و تحلیل کنیم و خلاصه آن را در اختیار رهبران افغانستان قرار دهیم.

همچنین وظیفه داشتیم هر آنچه در افغانستان در جریان بود مورد بررسی قرار داده و به اطلاع رهبران افغانستان برسانیم و رسانه‌های افغانستان اعم از رادیو، تلویزیون و جراید را زیر نظر داشتیم.

تا زمانیکه طالبان وارد افغانستان شدند (دوره اول طالبان) اوضاع سیاسی افغانستان را از داخل کشور زیر نظر داشتم و بعد از ورود طالبان اوضاع افغانستان را در بیرون از کشور زیر نظر داشتم و آگاه به امور افغانستان بودم.

مسئله افغانستان، یک مسئله قومی بود و درگیری قومی که به درون حزب دموکراتیک کشیده شد، باعث سقوط حکومت چپی‌ها در افغانستان شد.

در دوران دکتر نجیب الله، یک عده از سیاستمدارها می‌خواستند حکومت افغانستان را به حزب اسلامی افغانستان واگذار کنند، ولی تاجیک زبان‌ها و هزاره‌ها از این مسئله جلوگیری کردند و نگذاشتند که کابل به دست یک حزب و یک قوم بیفتد و تاجیک‌تبارها به حزب جمعیت اسلامی رفتند و هزاره‌ها به حزب وحدت اسلامی پیوستند.

من به‌ عنوان یک نظریه‌پرداز با شهید مزاری همکاری نزدیک داشتم و همچنین در سفرهای داخلی و خارجی همراه شهید مزاری بودم.

صوت کامل این گفتگو را بشنوید:

دانلود کنید

از دویست سال پیش تا کنون مسئله افغانستان، هم مسئله قومی بوده و هم مسئله دینی.

در زمان حکومت چپی‌ها در افغانستان؛ مسئولین به مسئله قومی دیدی آگاهانه داشتند و مسئولین، قوم‌گرایی نمی‌کردند.

در زمان حکومت حفیظ‌الله امین به شدت قوم‌گرایی بود. تا جایی که اجازه سرشماری نمی‌دادند.

دلیلش هم این بود که اگر سرشماری انجام می‌شد معلوم می‌شد که هیچ قومی در اکثریت نیست ولی طرف‌های او بیکار ننشستند و با ارتباط گرفتن با شوروی باعث برکناری حفیظ‌الله امین شدند.

در زمان آقای کارمل به دلیل عدم تعصب قومی و مذهبی، قوم‌گرایی نسبتا کمتری صورت می‌گرفت و هدفش کار کردن برای همه اقوام افغانستان بود و به همین دلیل او را متهم به تاجیک تباری کردند.

در حالیکه او تاجیک تباری نمی‌کرد. بلکه انتخاب مسئولینی از تاجیک‌ها، اوزبک‌ها و هزاره‌ها به دلیل شایستگی خودشان بود.

همچنین به‌ دلیل اینکه زبان فارسی توان تولید علم و دانش داشت رشد فراوان یافت.

بعد از برکناری آقای کارمل با وجود بزرگانی مانند سلطان‌علی کشتمند، نجم‌الدین کاویانی و بزرگان دیگر که لیاقت و توانایی بیشتری از دکتر نجیب الله داشتند ولی هرچند آقای کارمل بین احزاب چپی به خصوص جناح پرچم طرفداران زیادی داشت، شوروی‌ها چون نتوانستند از نگاه حزبی مسئله افغانستان را حل کنند.

پس به این نتیجه رسیدند که مسئله افغانستان را از نگاه قومیتی حل کنند، چون مسئولین احزاب هفت‌گانه در پیشاور از پشتون‌ها بودند و دکتر نجیب هم از پشتون‌های پکتیا بود او را انتخاب کردند.

این محاسبه هم اشتباه از آب درآمد. چون دکتر نجیب الله هم حزب و دولت را قومی‌سازی کرد.

به طوری که می خواست در آخر کار خود حکومت را تحویل گلبدین حکمتیار کند. ولی تاجیک‌ها با توجه به توانایی‌هایی که داشتند، نگذاشتند این اتفاق بیفتد و حکومت تک قومی تشکیل شود.

در زمان بیست سال گذشته در دوران کرزی و غنی اقوام غیر پشتون درک درستی از سیاست نداشتند و نقش خود را درست بازی نکردند و از بزرگان سیاسی دوران قبل استفاده نکردند ولی پشتون‌ها برخلاف تاجیک‌ها از بزرگان خود در آن دوران استفاده کردند و این مسئله را عیب نمی‌دانستند.

پشتون‌ها در حال برنامه‌ریزی برای به دست آوردن قدرت و تک قومی کردن حکومت بودند.

در حالیکه تاجیک و اقوام غیر پشتون دنبال به دست آوردن مادیات و ساخت و ساز و تجارت بودند و وقتی کابل در حال سقوط بود به فکر انتقال دارایی خود به خارج از کشور بودند تا اینکه به این فکر باشند که حکومت به دست چه کسی می‌افتد.

شهید مزاری علی‌رغم اینکه با من همفکر نبود ولی از واگذاری پستی در داخل و یا خارج به من هیچگونه مخالفتی نداشت و با موافقت حزب وحدت اسلامی که زیر نظر شهید مزاری بود و موافقت شهید ربانی به عنوان رئیس اداری وزارت تجارت انتخاب شدم.

واگذاری پست و مقام به من مهم نبود مهم استفاده از تجربیات من در اهداف بزرگ قومی بود.

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 253484 ساعت خبر : 6:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=253484
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات