حقابه های محیط زیستی در سراسر کشور و به ویژه استان قم باید احیا شود

حقابه های محیط زیستی در سراسر کشور و به ویژه استان قم باید احیا شود

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مخاطرات روزافزون گرد و غبار در قم گفت: «حقابه‌های محیط زیستی در سراسر کشور و به ویژه حقابه استان قم باید احیا شود تا حجم این پدیده خطرناک کمتر شود».

به گزارش گلونی علی سلاجقه عصر پنجشنبه در بازدید از تالاب مره قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به ارزش تالاب‌ها در میان اکوسیستم‌های طبیعی بیان کرد: «وجود تالاب مره در قم یکی از ظرفیت‌های ارزشمند استان و دارای گونه‌های غنی جانوری و گیاهی کشور است».

رییس سازمان حفاظت محیط زیست حفظ تالاب‌ها را یک مساله حیاتی در حفظ توازن و پویایی محیط زیست دانست و گفت: «ظرفیت‌های تالابی قم باید به خوبی شناخته و برای حفظ و حراست از آنها برنامه‌ریزی جدی شود».

وی در پایان درباره احیای حقابه‌های محیط زیستی تصریح کرد: «احیای تالاب‌های کشور برای مدیریت مخاطرات گرد و غبار و همچنین ارزش اکوسیستمی آن بسیار حیاتی است».

تالاب‌های استان قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی‌ترین استان‌های کشور و دارای ظرفیت‌های عظیم زیست محیطی است.

«تالاب مره» یکی از تالاب های ارزشمند استان قم است که در کویر مرکزی کشور و در کیلومتر ۵۰ جاده قم-گرمسار واقع شده‌ و بیش از ۳۳ هزار هکتار وسعت دارد.

این تالاب ارزشمند که دارای گونه‌های غنی گیاهی و جانوری است، از سال ۱۳۹۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

در حال حاضر استان قم دارای یک منطقه حفاظت شده پلنگ‌دره با وسعت ۳۲ هزار هکتار و چهار منطقه شکار ممنوع کهک با وسعت ۳۳ هزار هکتار، کهندان با وسعت ۵۴ هزار هکتار، تالاب حوض سلطان با وسعت ۳۷ هزار هکتار و تالاب مره با وسعت ۳۳ هزار هکتار است که به صورت شبانه‌روزی حفاظت می‌شوند.

علی سلاجقه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز در سفر به قم ضمن دیدار و گفت‌وگو با آیات نوری همدانی و علوی گرگانی از مراجع تقلید، از تالاب شکار مره استان بازدید به عمل آورد.

پایان پیام

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 251962 ساعت خبر : 1:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=251962
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات