طنین صدای ساز چپی در سوگ خشک شدن چشمه کوهرنگ

طنین صدای ساز چپی در سوگ خشک شدن چشمه کوهرنگ

به گزارش گلونی بهمن ایزدی در صفحه شخصی‌اش نوشت:

روز دوشنبه سوم آبان ماه برای ایل بختیاری، روز سیاه و مرگ‌باری بود.

با کاهش آبدهی ششصد لیتر بر ثانیه چشمه کوهرنگ، مردم محزون بختیاری به رسم کهن خویش که در مراسم عزاداری بزرگان و شهیدان ایل به نواختن ساز چپی می‌پردارند، با حضور در سر چشمه کوهرنگ در روز دوشنبه گذشته، طنین محزون «ساز چپی» را نه تنها برای خشک شدن شصت درصد از آبدهی چشمه کوهرنگ بلکه برای خشک شدن بسیاری از چشمه‌ها، رودها و تالاب‌های کشور که به دلیل عدم مدیریت حفاظت مسئولانه خشک شده‌اند به صدا درآورند تا هشدار دیگری در خصوص برون داد ویرانگر بحران آب و خاک کشور باشد.

نماشای گلونی را دنبال کنید

این در حالی است که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش شدید آبدهی چشمه کوهرنگ این استان، گفت: «اکنون آبدهی چشمه ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است که تمامی آن وارد خط انتقال آب به شهرکرد می‌شود و جریان چشمه به طور کامل خشک شده است».

احمدرضا محمدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه چشمه کوهرنگ ۶۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آبدهی دارد، افزود: «علاوه‌ بر ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آبدهی این چشمه که پیش از این در مسیر خود جاری می‌شد، ۲۰۰ لیتر بر ثانیه برداشت آب از چشمه که وارد خط انتقال آب می‌شود نیز کاهش یافته است».

وی ادامه داد: «خط انتقال آب از کوهرنگ به شهرکرد آب شرب پنج شهر و ۳۴ روستا را تامین می‌کند که به سبب کاهش دبی چشمه و پیش‌بینی پاییز کم‌بارش، احتمال افت فشار و یا کمبود منابع آب در این مناطق وجود دارد».

محمدی تصریح کرد: «کاهش شدید آبدهی چشمه کوهرنگ در فصل پاییز نخستین باری است که رخ داده و تاکنون بی‌سابقه بوده از همین رو نگران‌کننده است و مدیریت بیش از پیش منابع آب از سوی مردم را می‌طلبد».

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تامین آب شرب در استان با کسری ۱۳ میلیون متر مکعبی روبه‌رو است، افزود: «نیاز آبی استان بیش از ۹۰ میلیون متر مکعب است که بر اساس ظرفیت‌های موجود ۷۸  میلیون متر مکعب آب استحصال می‌شود».

چهارمحال و بختیاری در حالی وارد سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شده است که با کاهش چهل درصدی بارش‌ها در سال آبی گذشته روبرو بوده و دومین استان کم‌بارش کشور اعلام شده است.

خشکسالی‌های اخیر از سال آبی ۸۵-۸۶ در این استان آغاز شده است و در طول این سال ها بین یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ میلیمتر کمبود بارش در استان گزارش شده که معادل نبود هیچ بارشی به مدت ۲ سال است.

۹۶.۱ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است و این موضوع بر افت ذخایر آب زیرزمینی این استان به شدت تاثیر گذاشته است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 251003 ساعت خبر : 12:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=251003
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات