دولت اشرف غنی آغاز کننده قباحت زدایی و تطهیر طالبان بود

دولت اشرف غنی آغاز کننده قباحت زدایی و تطهیر طالبان بود

به گزارش گلونی صابر جعفری، تحلیل‌گر سرشناس مسائل افغانستان و استاد سابق دانشگاه در کابل، در گفتگو با محمدحسین جعفریان گفت:

در دور دوم یا اواسط دور اول حکومت و دولت اشرف غنی، سمت و سو کاملا مشخص شد و همه چیز به سمت قباحت‌زدایی از طالبان پیش رفت.

کم کم با این تحلیل که طالبان حاکمان بعدی افغانستان خواهند شد، رابطه دولت ایران نیز با طالبان گرم‌تر شد.

زیرا فکر می‌کردند که برای کنترل صدمات طالبان، باید با آن‌ها رابطه نزدیک و فعال داشته باشند. به طوری‌ که دولت ایران دست به تطهیر طالبان زد و این کار حتی به منافع خود ایران در منطقه صدمه سنگینی زد.

البته بعد از اینکه افکار عمومی ایران با این سیاست‌ها مخالفت کرد و آن سراب فریبنده‌ای که بعضی از طالبان در رسانه‌ها از خود نشان می‌دادند زایل شد، سیاست‌ها و گفته‌های مقامات جمهوری اسلامی هم تغییر کرد، اما تا کنون نتيجه‌ عملی نداشته است.

دعوا و نزاعی که امروز در افغانستان است، دعوا بر سر سرزمین از طرف یک قوم علیه اقوام دیگر است و مهم‌ترین ابزار پیش‌برنده آن یک قوم، تفرقه‌اندازی بین سایر اقوام و سربازگیری از بین آن‌ها بوده است.

آن‌ها در این راستا بسیار موفق شدند زیرا که همه‌ بخش‌های مختلف افغانستان نسبت به یکدیگر بی‌اعتماد هستند و همیشه به این بی‌اعتمادی، آگاهانه دامن زده شده است.

آن‌ها هم در این دام افتاده فرصت‌هایی را برای اعتماد‌سازی ایجاد نکرده اند. آن‌ها باید بتوانند فارغ از اینکه از چه قوم یا مذهبی هستند، برای یک هدف مشترک قابل قبول متحد شوند.

بحث نژادی به معنای خط کشی‌های بیولوژیکی اصلا علمی و درست نیست و وجود ندارد.

این صحبت‌های نژادی که در مورد ترک بودن هزاره‌ها می‌شود، ابزار تفرقه‌افکنی طالبان است. زیرا ابزار دیگری برای انحراف افکار عمومی از بلایی که بر سرشان آمده است، ندارند.

به غیر از شهید مزاری، نمی‌توانم شخص دیگری را به عنوان رهبر خطاب کنم. دیگران تاجران و دلالان قومی بودند و هنوز هم هستند.

هرگونه انتظار از آن‌ها بیهوده است زیرا آن‌ها هیچ دلسوزی و بینش درستی ندارند.

این نگاه و طرز فکر مردم افغانستان که منتظر بمانیم یک رهبر یا کشوری مثل آمریکا یا جامعه‌ جهانی برای ما کاری کرده و خیرش به ما برسد، افغانستان را به اینجا رسانده است و باعث شده است که هر فرصتی از بین برود و کشور به فساد کشیده شود.

خود مردم افغانستان باید مسئولیت مسائل سرزمین‌شان را بپذیرند و هزینه‌هایش را هم بدهند.

در آن زمان است که رهبرها خودشان به وجود می‌آیند‌ و مشروعیت خود را از مردم می‌گیرند. یعنی مردم، خودشان رهبرساز می‌شوند.

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 254089 ساعت خبر : 6:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=254089
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات