زادروز یعقوب لیث صفاری؛ بنیان‌گذار سلسله صفاریان

زادروز یعقوب لیث صفاری؛ بنیان‌گذار سلسله صفاریان

به گزارش گلونی یعقوب در قریه قرنین در حاشیه کویر در شمال شرقی شهر خاش در روستای نیشت در یک منزلی سر راه فراه متولد شده است.

یعقوب لیث صفاری، رویگرزاده سیستانی بود که نخست به عیاران، سپس به گروه‌های نظامی پیوست و از فرماندهان ارشد نظامی شد.

سرانجام پس از اختلاف نظری که با درهم بن نصر پیدا شد مردم سیستان و نظامیان در ۲۵ محرم سال ۲۴۷ (ه.ق) با یعقوب بیعت نمودند، او نیز رسما حکومت خویش که به مناسبت شغل خانوادگی وی که رویگری (صفار) بود حکومت صفاریان را بنیان نهاد.

زادروز یعقوب لیث صفاری

او شهر زرنج را به پایتختی برگزید و توانست بخش‌های وسیعی از ایران بزرگ را فتح نماید.

پس از یعقوب، برادرش عمرو لیث جانشین او شد. خواجه نظام‌الملک یعقوب لیث را پیرو اسماعیلیه می‌دانست.

یعقوب که شرایط زمانه و همت بلند وی در دستیابی به قدرت، زمینه به حکومت رسیدن او را فراهم ساخت، وی در زندگی همسری اختیار نکرد و مردی شجاع و استوار در هدف خود بود و برای رسیدن به خواسته‌هایش اصرار می‌ورزید.

از این رو حسن بن زید لقب سندان را به او داد، در شبانه روز صد و هفتاد رکعت نماز می‌خواند و هر روز هزار دینار و یا بیشتر صدقه می‌داد.

مامورینی را برای آگاهی از اوضاع و رسیدگی به حال مردم به استخدام گرفته بود و در سرزمین خود از هر کس که وسعش کمتر از پانصد درهم بود خراج نمی‌گرفت و به او صدقه نیز می‌داد.

توجه ویژه یعقوب لیث باعث به کارگیری زبان فارسی در دستگاه اولین حکومت مستقل ایرانی که خلافت عباسی را فاقد مشروعیت می‌دانست شد.

علت پیروزی‌هایش را نبرد با اهل فسق و فساد و برقراری عدالت می‌دانست، به کسانی که به ولی نعمت خود وفادار بودند، احترام می‌گذاشت، هر چند گاهی نیز رفتارهای خشونت باری نیز از وی، هم چون آن چه که در طبرستان انجام داد نیز گزارش شده است.

یعقوب در به دست آوردن اطلاعات و نگاهبانی در سفرهای خود بیشتر شخصا اقدام می‌نمود، در نهایت یعقوب لیث صفاری پس از هفده سال حکومت که اکثر آن به کشورگشایی گذشت.

بر اثر مرض قولنج در سال ۲۶۵ (ه. ق) درگذشت. یعقوب در شهر جندی شاپور به خاک سپرده شد و بر روی سنگ گور وی همراه با دو بیت شعر نوشته شد که این گور یعقوب مسکین است.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 250708 ساعت خبر : 1:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=250708
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات