ساماندهی بازار فریدونکنار و تغییر رویکرد نسبت به شکار پرندگان

ساماندهی بازار فریدونکنار و تغییر رویکرد نسبت به شکار پرندگان

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه، تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: «لازمه حفاظت از تالاب‌های فصلی حفظ ارزش‌هایی است که تالاب بر پی آن استوار است».

به گزارش گلونی کورس ربیعی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ساماندهی بازار فریدونکنار که سال‌هاست که بخشی از شکار و صید پرنده در این بازار مورد بحث بوده گفت: «شکارچیان این منطقه تالابی از اوایل شهریور کار آماده سازی دامگاه‌ها و آبگیری منطقه را آغاز می‌کنند به طوری که اراضی این منطقه همزمان با آغاز مهاجرت اولین دسته پرندگان مهاجر بهترین شرایط را برای جلب آنها داراست».

ربیعی به سابقه دیرینه صید به شیوه «دوما» و «دام هوایی» که همواره مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست بوده است اشاره کرد و افزود: «سازمان در کنار بحث تعامل با جوامع روستایی و محلی منطقه، بر آموزش‌های مکرر و فرهنگ سازی نیز تاکید دارد.

لذا نحوه حضور صیادان در منطقه به روش‌های تایید شده  و همچنین مالکیت بهره برداران بر عرصه تالاب از جمله مسائل اساسی است که در حال حاضر بر اساس عرف و  قانونی نانوشته از سوی جوامع محلی انجام می‌گیرد».

ربیعی ادامه داد: «وجود دامگاه‌های امن در منطقه و تمرکز جمعیت زیاد پرندگان فرصتی را برای شکارچیان اراضی پیرامونی برای شکار فراهم کرده  است.

این شکارچیان با بر پایی دام‌های هوایی یا شب دام پرندگانی را که هنگام غروب با به پرواز درآمدن از دامگاه‌ها به قصد تغذیه از اراضی کشاورزی بیرون دامگاه‌ها را دارند شکار می‌کنند».

وی درباره بازار فروش پرندگان نیز تاکید کرد: «وجود بازار محلی فروش پرندگان وحشی در کنار جاده اصلی فریدونکنار و عرضه پرندگان در حجم زیاد از کشته شده و زنده به حالت رقت انگیز صحنه‌های وحشیانه‌ای را در کشتار بی‌رحمانه تنوع زیستی در استان مازندران در انظار عمومی به نمایش  می‌گذارد که به همه این‌ها باید شکار گونه‌های حمایت شده و قاچاق گونه‌های کمیاب و فروش آن به باغ وحش داران و اشخاص علاقه‌مند را نیز باید اضافه کرد».

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان مازندران در ادامه به اهمیت موضوع ساماندهی شکار و صید در منطقه اشاره و خاطر نشان کرد: «به دلیل وضعیت مالکیت تالاب بین المللی فریدونکنار که از اراضی کشاورزی اشخاص است و هم چنین سابقه دیرینه شکار و زنده گیری پرندگان مهاجر در این منطقه، حفظ تالاب به عنوان زیستگاه مهم زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی مورد تأکید سازمان حفاظت محیط زیست و جوامع مراتبط بین المللی است و لازمه حفاظت از این تالاب فصلی و به نوعی خصوصی حفظ ارزش‌هایی است که تالاب بر پی آن استوار است».

ربیعی گفت: «یکی از مهمترین و ارزش اصلی در مشارکت، ایجاد و انتفاع از تالاب فریدونکنار حفظ، احیای و توسعه بهره برداری از روش شکار و زنده‌گیری مرغابی‌ها به شیوه دوما یا دوم چال است که به عنوان یک هنر و ارزش تلقی شده و در عین حال گونه یا گونه‌های خاصی از مرغابی‌ها (عموماً اردک کله سبز) را شکار می‌کنند که روشی گزینشی در شکار بوده و میزان شکار در این روش به میزان تلاش دامگاه دار بستگی دار و مهمتر از همه اینکه روشی پایدار بوده و گونه‌های کمیاب و حمایت شده جایی در شکار شدن توسط این روش ندارند».

وی در ادامه گفت: «اکنون ساماندهی از وضعیت افسار گسیخته جاری مطالبه تمامی دوستداران حیات وحش، سازمان حفاظت محیط زیست، نگاه و توجه مجامع علمی و زیست محیطی بین المللی، رسانه‌ها و آحاد مردم است».

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 251374 ساعت خبر : 9:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=251374
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات