شبکه مستند به جای بیانیه، باید استناد کند

شبکه مستند به جای بیانیه، باید استناد کند

به گزارش گلونی «در سرزمین سرگرمی» نام مجموعه‌ برنامه‌هایی است که از شبکه مستند تلویزیون ایران پخش می‌شود که نه در این شبکه جایی دارد و نه مستند است و نه نشانه‌ای از سرگرمی در آن مشاهده می‌شود.

شبکه مستند در چند سال اخیر تولید و تامین خوبی در مسیر و هدف اصلی خود داشته و می‌توان تا حدی از آن به عنوان حافظ آبروی همه دستگاه عریض و طویل رادیو و تلویزیون ایران نام برد.

در چند شب گذشته برنامه‌ای از این شبکه با نام «در سرزمین سرگرمی» پخش شد که یکی از قسمت‌های اپیزودیک آن محسوب می‌شود.

در سایت شبکه مستند، این برنامه را این‌گونه شرح داده‌اند: «این مستند (که به باور نگارنده نشانی از استناد در آن وجود ندارد و فقط یک برنامه یا چیزی شبیه بیانیه است) به حوزه‌های صنعت سرگرمی مانند فوتبال، ابرقهرمانان، کتاب‌های کمیک، شخصیت‌های کارتونی، بازی‌های کامپیوتری، فیلم‌های ترسناک، سلبریتی‌ها، بازنمایی زنان در سینما و جشنواره‌های مختلف سینمایی می‌پردازد».

در فرهنگ لغت دهخدا درباره واژه مستند این‌گونه آمده است: «کسی که پناه به او برده شود».

در یکی از قسمت‌های همین برنامه بازیگران مشهور مانند آنجلینا جولی را نشان می‌دهد که دستی بر سر کودکان گرسنه و نیازمند کشیده و به ایشان کمک می‌کند.

گوینده نیز روی همین تصاویر از پشت پرده‌ آلوده چنین رفتارهایی سخن می‌گوید و آن را سفارشی و ساخت و پاخت با قدرت‌های سیاسی معرفی می‌کند.

در اینکه کشورهایی چون آمریکا و سایر شرکای اروپایی منفعت اقتصادی را بر بسیاری چیزها مقدم می‌دانند تردیدی وجود ندارد اما کارگردان برای ادعایی که در این برنامه مطرح می‌کند به جا یا کسی استناد نکرده و سخن‌اش شخصی و در حد یک بیانیه باقی می‌ماند.

ممکن است همین‌گونه باشد همچنین ممکن است نباشد. آنچه غلط است فقر استناد است.

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید کتاب از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 253724 ساعت خبر : 7:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=253724
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات