دلایل مجلس برای طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر

به گزارش گلونی طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر اعلام وصول شد.

بر اساس این طرح واردات، نگهداری و ‎گرداندن سگ و ‎گربه ممنوع می‌شود، برای نگهداری حیوانات خانگی باید مجوز دریافت کرد، در صورت تصویب، گرداندن حیوانات ذکر شده در خیابان‌ها ممنوع و شخص خاطی به ۳ ماه حبس محکوم و خودروی او توقیف می‌شود.

سایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نسخه‌ای از «طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک (الحاق موادی به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات)» را بر روی سایت خود قرار داده است.

در مقدمه این طرح دلایل توجیهی آن آمده است:

«مقدمه (دلایل توجیهی):

پدیده تولید، تکثیر، واردات، خرید و فروش، نگهداری و گردانیدن حیوانات وحشی، غیر متعارف، مضر و خطرناک در حال تبدیل شدن به یک معضل و مشکل مخرب اجتماعی است.

بر اساس اعتراضات، شکایات و مراجعات فراوان مردمی به مراکز قضائی، امنیتی و انتظامی، این پدیده تا کنون باعث بروز مشکلاتی از قبیل موارد ذیل گردیده است:

• دلهره، اضطراب، هراس و ترس از حیوانات مذبور، باعث آزار و اذیت، فشارهای عصبی، صدمات روحی و روانی و مزاحمت برای بسیاری از شهروندان، به ویژه سالمندان، کودکان و بانوان گردیده است، به نحوی که در بعضی از موارد منجر به تصادف، زمین خوردن، آسيب جسمی، سکته و یا سقط جنین شده است.

• سلب آسایش و آرامش روانی همسایگان به ویژه در محیط‌های آپارتمانی و بروز نزاع و درگیری بین مردم، همسایگان و حتی اعضای خانواده‌ها.

• ایجاد کشمکش، اختلاف و درگیری بین مالکان و مستاجران، ساکنین و مدیران مجتمع‌های مسکونی، مشتریان و کسبه و مدیریت و نگهبانی مراکز تجاری و فروشگاه‌ها، مراکز و شبکه‌های حمل و نقل عمومی، مراکز بهداشتی و درمانی و اماکن عمومی.

• تحمیل هزینه‌های سنگین خرید، مراقبت و نگهداری حیوانات یاد شده بر اقتصاد جامعه و خانواده.

• آلوده‌سازی، نجس کردن و ایجاد مشکلات بهداشتی در اماکن و معابر عمومی: تغییر تدریجی سبک زندگی ایرانی و اسلامی و جایگزینی انس، احساسات و روابط عاطفی با حیوان به جای روابط انسانی و خانوادگی.

• تسری، انتقال و فراگیری بیماری‌های فراوان مشترک بین حیوان و انسان مانند: بیماری‌های عفونت قارچی، حساست و آلرژی، عفونت‌های باکتریائی، ویروس هاری و سایر بیماری‌های ویروسی که از طریق تنفس، بزاق دهان، ادرار، مدفوع، شوره سر و بدن و موی حیوانات، که به دلیل معاشرت و در هم تنیدگی زندگی انسان و حیوانات، به انسان منتقل و تسری پیدا می‌نماید.»

جمعی از شهروندان در مخالفت با تصویب طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک، به دنبال جمع‌آوری امضا برای ارائه به رئیس مجلس هستند. برای خواندن متن این پویش اعتراضی، کلیک کنید.

پایان پیام

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 253951 ساعت خبر : 8:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=253951
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

این چه تیتری هست؟! خطرناک و وحشی و مضر ؟ گربه و خرگوش و لاک پشت؟ بچه دبستانی هم میداند این حیوانات اهلی هستند . در نشر خبر دقت بیشتری بفرمایید