مهرداد بهار؛ نامی که با اسطوره گره خورده است

مهرداد بهار؛ نامی که با اسطوره گره خورده است

به گزارش گلونی مهرداد بهار، زبان‌شناس و اسطوره‌شناس ایرانی و فرزند محمدتقی بهار، ملک الشعرا، بود.

ایشان در دهم مهرماه سال ۱۳۰۸ شمسی دیده به جهان گشود.

وی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جمشید جم و متوسطه را در مدارس فیروز بهرام و البرز تهران گذرانید، سپس به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران رفت.

وی در سال ۱۳۳۶ موفق به اخذ لیسانس ادبیات فارسی از دانشگاه تهران گردید.

در ۱۳۳۸ به انگلستان رفت و در مدرسه شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن نزد استادانی چون مری بویس، مکنزی و هنینگ به ادامه تحصیل در رشته مطالعات کهن و میانه ایرانی پرداخت و در سال ۱۳۴۴ مدرک فوق لیسانس گرفت.

بهار در سال ۱۳۴۶ با دفاع از پایان‌نامه خود تحت عنوان آفرینش در اساطیر ایران موفق به اخذ دکتری در رشته زبان‌شناسی و زبان‌های ایران‌باستان از دانشگاه تهران شد، پس از آن، با بنیاد فرهنگ ایران، فرهنگستان زبان ایران و فرهنگستان ادب و هنر همکاری کرد، و به تدریس زبان‌های ایران باستان و فرهنگ و اساطیر و ادیان ایرانی در دانشکده ادبیات و الهیات دانشگاه تهران پرداخت.

زمینه اصلی پژوهش‌های بهار اساطیر و ادیان ایرانی است، که در این‌باره بیشتر به بن مایه‌های هند و اروپایی و تنوع ادیان و آیین‌های ایران باستان و تاثیر اساطیر و ادیان بین النهرین بر پاره‌ای از آن‌ها تاکید و توجه دارد.

مهرداد بهار طراح دیدگاه‌های تحقیقی و فرضیات علمی ارزشمندی در مطالعه‌ اساطیر ایرانی است که بر عمق شناخت ما نسبت به فرهنگ ایرانی تأثیر بسیاری گذاشته است و پژوهشگری که در این عرصه گام می‌نهد، ناگزیر است از آثار این بزرگمرد بهره برد.

وی سرانجام بر اثر بیماری سرطان خون در ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۷۳ در سن ۶۵ سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید کتاب از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 253371 ساعت خبر : 3:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=253371
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات