هموطن سفر را با کدام س می‌نویسند؟

۴۰ درصد مردم ایران سفر نمی‌روند

هموطن سفر را با کدام س می‌نویسند؟

به گزارش گلونی دکتر نادر کریمیان سردشتی عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: «۴۰ درصد جمعیت ایران سفر نمی‌روند و به گردشگری بی‌عنایت هستند.

۶۰ درصد مابقی، بیشتر سفرهای بین‌ شهری و خصوصی (خانوادگی) می‌روند.

همزمان ۳۰ درصد از کارکنان دولت نیز هرگز سفر نمی‌کنند و ۷۰ درصد بقیه هم به ضرورت سفر می‌روند.»

این آمارها در ششمین دوره از سلسله نشست‌های «چشم‌انداز گردشگری در ایران» که از سوی مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار می‌شد، عنوان شد.

متاسفانه این آمارهای تعجب آور تنها به سفر هموطنان محدود نمی‌شود.

بلکه بر اساس گفته دکتر کریمیان، ۹۳ درصد گردشگران ایران هم از همسایه‌ها هستند.

به گفته این عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری: «باید اعتراف و اذعان کرد که امروز هیچ کشوری بدون صنعت گردشگری نمی‌تواند رشد و توسعه پیدا کند و این شاخصه اصلی است.

حتی کشورهایی که در این صنعت بسیار ضعیف عمل کرده‌اند با این صنعت می‌توانند گشایش اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشند.

بنابراین گردشگری جزو ضرورت‌های توسعه هر کشوری است که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند».

هموطن سفر!

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به چالش‌های پیش‌ روی گردشگری در ایران و راه‌حل‌های آن نیز پرداخت.

او گفت: «یکی از دلایل پیشرفت نکردن ایران در حوزه گردشگری، تک‌محصولی بودن آن است».

«ایران با وجود داشتن میراث غنی فرهنگی، طبیعی و جاذبه‌های گردشگری به دلیل تک‌محصولی شدن راه عقب‌گرد را در پیش گرفته است».

کریمیان بهره‌برداری از منابع موجود در تمام عرصه‌های میراث فرهنگی، طبیعی، معنوی و … را یکی از مهم‌ترین راه‌های توسعه گردشگری و جذب گردشگر دانست و افزود: «ما باید از شخصیت‌های کلیدی یک جاذبه گردشگری ایجاد کنیم.

برای نمونه سالانه ۱۲ میلیون گردشگر برای گرفتن امضا از دیوید بکهام بازیکن فوتبال وارد بریتانیا می‌شوند.

در ایران نه تنها تلاشی برای اشخاص شاخص و کلیدی نشده است، بلکه گاهی آن‌ها در گمنامی فوت کرده‌اند».

یکی از راه‌های توسعه گردشگری ساماندهی و بهبود کیفی اوضاع اقتصادی در کشور است.

اگر زیرساخت‌های بهداشتی، فرهنگی، طبیعی و هنری و … به کمک سرمایه‌گذاری، تقویت شود گردشگری توسعه خواهد یافت.

رونق گردشگری نیز با مدیریت صحیح این سرمایه‌گذاری را با سود چند برابر به چرخه اقتصاد بازخواهد گرداند.

نگاهی به تلاش کشورهای همسایه از امارات تا عربستان و عراق و حتی سوریه در همین روزهای درگیر با کرونا،  مهر تاییدی بر این موضوع است.

کریمیان همچنین اظهار کرد: «اگر بناست سرزمین ایران به‌ عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در جهان معرفی شود، مسؤولان و متولیان برنامه‌ریزی در کشور باید با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی به مقولۀ چشم‌انداز گردشگری در جمهوری‌ اسلامی ایران با ملاحظۀ قوانین فرادستی و اصول جهانی توسعه گردشگری بپردازند و امکان تولید و نشر داده‌های علمی و کاربردی گردشگری را که در این نشست‌ها مطرح می‌شود، در قالب‌های متفاوت فراهم کنند».

پایان پیام

کد خبر : 251805 ساعت خبر : 9:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=251805
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات