پیام میان ستاره ای رصدخانه آرسیبو برای فرازمینی‌ها

پیام میان ستاره ای رصدخانه آرسیبو برای فرازمینی‌ها

به گزارش گلونی ۴۷ سال پیش در این روز، در ۱۶ نوامبر ۱۹۷۴، انسان‌ها برای تماس با فرازمینی‌ها، اولین پیام خود را به ستارگان ارسال کردند.

آن‌ها این کار را با استفاده از بزرگترین تلسکوپ رادیویی در آن زمان، انجام دادند که در رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو قرار داشت.

گروهی از دانشمندان به رهبری فرانک دریک و کارل سیگان، اخترشناس معروف آمریکایی، پیام خود را به خوشه ستاره‌ای کروی M13، ارسال کردند تا صدای ساکنان زمین را به گوش فرازمینی‌هایی که ممکن است در حال رصد فضا باشند، برسانند.

این پیام با کد باینری (دودویی)، نوشته شده بود و حاوی اطلاعاتی درباره DNA انسان بود؛ همچنین شامل تصاویری از انسان، منظومه شمسی و تلسکوپ آرسیبو بود.

ایده این بود که اگر هر بیگانه‌ای، سیگنال را دریافت کند و بفهمد چگونه آن را رمز‌گشایی کند، بداند که این سیگنال از کجا آمده است.

از آنجایی که M13، بیست و پنج هزار سال نوری از ما فاصله دارد، ۲۵ هزار سال طول می‌کشد تا هر موجود بیگانه‌ M13، حتی اگر در آنجا باشد، پیام را بشنود.

پیام آرسیبو، فقط یکی از چندین پیامی است که برای فرازمینی‌ها در نظر گرفته شده است؛ پیام‌هایی نیز همچنین در چندین فضاپیما مانند پایونیر و وویجر، گنجانده شده بود.

این رصدخانه در سال ۱۹۹۵، به عنوان محل فیلمبرداری یکی از سری فیلم‌های جیمز باند به نام چشم‌طلایی، مورد استفاده قرار گرفته بود و یکی از جاذبه‌های گردشگری پورتوریکو، به حساب می‌‌آمد.

سرانجام رصدخانه آرسیبو در سال ۲۰۲۰ بر اثر گسیختگی ساختاری، فرو‌‌ریخت.

پیام میان ستاره ای رصدخانه آرسیبو؛ رصدخانه بعد از فروریختن
پیام میان ستاره ای رصدخانه آرسیبو؛ رصدخانه بعد از فروریختن

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: حسین شیرمحمدی

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 253831 ساعت خبر : 8:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=253831
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات