آمازون برزیل ۲۲ درصد از سال قبل کوچکتر شد

آمازون برزیل ۲۲ درصد از سال قبل کوچکتر شد

جنگل‌زدایی در جنگل‌های بارانی آمازون برزیل از اوت ۲۰۲۰ تا ژوئیه ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، به میزان تقریبا ۲۲ درصد افزایش یافته که بالاترین رقم طی ۱۵ سال اخیر است.

به گزارش گلونی به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ برآورد موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل (INPE) حاکی است ۱۳ هزار و ۲۳۵ کیلومتر مربع جنگل‌های از دست رفته آمازوان در دوره زمانی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ (مرداد ۹۹ تا تیر ۱۴۰۰)، بیشترین میزان پس از رقم ۱۴ هزار و ۲۸۶ کیلومتر مربع مناطق پاکسازی شده طی سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۰۵ است.

این سومین بار متوالی است که جنگل‌زدایی سالانه آمازون در دوران ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو افزایش یافته است.

مخالفان، وی را به واسطه ترغیب کشاورزی و فعالیت‌های معدنی، مسئول این افزایش می‌دانند.

خواکیم لیت وزیر محیط زیست برزیل با اذعان به ارقام منتشر شده وعده داد در برابر جرایم زیست‌محیطی، قوی‌تر عمل کند.

آمازون برزیل ۲۲ درصد از سال قبل کوچکتر شد

در همین حال، مؤسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل هفته گذشته اعلام کرد که رکورد بدترین اکتبر را در زمینه جنگل‌زدایی ثبت کرده، به طوری که در این مدت منطقه‌ای به وسعت بیش از نیمی از مساحت شهر ریودوژانیرو پاکسازی شده است.

دولت برزیل می‌گوید با استقرار نیرو‌های بیشتر، بر تدابیر ویژه برای مقابله با جنگل‌زدایی غیر قانونی افزوده است.

برزیل جزو کشور‌های امضاکننده تعهدی بین‌المللی بود که در جریان بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل در شهر گلاسکو برای پایان دادن به جنگل‌زدایی تا سال ۲۰۳۰ امضا شد.

بولسونارو همچنین وعده داد جنگل‌زدایی غیر قانونی را در برزیل که ۶۰ درصد از جنگل‌های آمازون در این کشور قرار دارد، تا سال ۲۰۲۸ از میان بردارد و با این تعهد، هدف قبلی برای انجام این کار را دو سال به جلو انداخت.

جنگل‌زدایی به عنوان بخشی از تغییرات اقلیمی و معضلی که بشر امروزی با آن دست به گریبان است، تبعات بسیار خطرناکی در بر دارد و، چون بمبی ویرانگر، زندگی انسان‌ها و دیگر جانداران ساکن زمین را به اشکال مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد و نفس را بر ساکنان کره خاکی تنگ می‌کند.

سالانه ۱۰ میلیون هکتار جنگل در کره زمین از میان می‌رود و آتش‌سوزی جنگل‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی، جاری شدن سیل‌های ویرانگر به دلیل تغییرات آب و هوایی، برداشت بی‌رویه بشر از جنگل‌ها و قاچاق چوب از جمله پیامد‌های مخرب شرایط اقلیمی موجود است.

پایان پیام

خرید محصولات عشایری از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 254914 ساعت خبر : 6:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=254914
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات