جن زیبا؛ فیلمی نازیبا در هنر سینما

جن زیبا؛ فیلمی نازیبا از هر جهت

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی جن زیبا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی بایرام فضلی و به تهیه‌کنندگی مهرداد فرید محصول سال ۱۳۹۶ است.

داستان جن زیبا از تیمارستانی آغاز می‌شود که در آن یدالله، مردی که زنش را به تازگی ازدست داده و خود قبلا یکی از بیماران این مکان بوده است، کار می‌کند.

حضور فرهاد اصلانی به عنوان شخصیت اول این فیلم یکی از آن عواملی است که مخاطب را به تماشای فیلم ترغیب می‌کند، همچنین عنوان خاص اثر که کشش خاصی برای جلب توجه دارد.

اما درواقع، تماشای فیلم چیزی جز وقت تلف کردن نیست، چراکه جن زیبا فاقد مؤلفه‌های یک اثر سینمایی است.

نورگل یشیلچای بازیگر ترکیه‌ای که در جن زیبا نقش دلارام را بر عهده دارد، از عوامل دیگر جذب مخاطب است که غیر از خارجی بودن او، هیچ امتیاز دیگری برای این فیلم نداشته است و چه‌بسا یک بازیگر زن ایرانی می‌توانست نقش این زن لال را به خوبی ایفا کند.

نورگل یشیلچای زاده ۲۶ مارس۱۹۷۶ بازیگر ترک است. وی بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ترکیه است که در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه آنادولو در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شده‌ و بعد از آن به بازی در تئاتر مشغول شده است.

از فیلم‌های معروف او می‌توان به ما‌ه‌پیکر، گوزل و گلپری اشاره کرد.

جن زیبا

دلارامِ فیلم جن زیبا دختری جوان است که به دلیل تجاوز، قدرت تکلم خود را از دست داده و حالا بیماری است که در تیمارستان روزگار سر می‌کند. دلارام برای پیدا کردن فرزند خود از تیمارستان فرار کرده و برای همراهی در این راه سراغ یدالله می‌رود.

این یک پاراگراف طرح فیلمنامه جن زیبا است. طرحی که در کلیت خوب است اما در عمل خوب در نیامده است.

جن زیبا چون قصه‌ای است که تنها با شنیدن زیبا است اما در تصویر پای خیلی چیزها می‌لنگد!

فیلم نه فراز و نشیبی دارد و نه خرده روایتی. قصه‌ای صاف و صحنه‌هایی به شدت کِش آمده که به شما امکان جلو زدن فیلم از طریق دکمه دستگاه را زیاد می‌دهد، بدون آنکه دیالوگ یا صحنه‌‌ی خاص از فیلم را از دست بدهید.

تنها گره‌افکنی درست قصه شاید گم شدن بچه دلارام باشد که در اواخر فیلم با مشخص شدن این موضوع که او اصلا فرزندی نداشته، تا حدودی مخاطب را غافلگیر می‌کند اما پیش از آن ماهیت کل اثر را زیر سوال می‌برد چراکه بیننده را یک ساعت با این طرح مساله جلو برده و در آخر جوابی بی‌منطق و ناگیرا به او داده است.

از موارد دیگر اثر، لوکیشن جن زیبا است که در شهر اصفهان رقم خورده است، اما قطعا شما تا اواسط داستان پی به آن نخواهید برد!

شاید انتخاب این شهر به دلیل خلق صحنه‌های زیبا از طریق اماکن تاریخی آن همچون سی‌و‌سه‌پل و خانه‌های قدیمی بوده است که به جای خود انتخاب درستی بوده اما متاسفانه محتوای ضعیف اثر، فرصت دیده شدن به آن نداده است.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو یا نماوا تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 257050 ساعت خبر : 6:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=257050
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات