خبرنگارانی که از طالبان آسیب دیدند کم نیستند

خبرنگارانی که از طالبان آسیب دیدند

به گزارش گلونی محمدحسین جعفریان، کارشناس ارشد مسائل افغانستان، در کانال خود نوشت:

خبرنگارانی که از طالبان آسیب دیدند کم نیستند.

ما از طریق این دوستان پیام دادیم و مشخصات دو عکاس را گفتیم.

به مسئولین ایران هم اطلاع دادیم و تصمیم گرفتیم تا صبر کنیم.

در صورتی که اتفاقی نیفتد به بقیه رسانه‌ها هم اطلاع می دهیم و در حد خودمان صدای‌مان را بلند می‌کنیم.

خوشبختانه یا به خاطر منتشر شدن خبر از لایو ما و یا در خواست ما از طریق واسطه‌هایمان از امارت بود، یا رسانه‌ای شدن موضوع و یا تصمیم خود امارت، این عکاسان آزاد شدند.

ما بعضا می‌شنویم که لایوهای ما توسط مقام‌های امارت دیده می‌شود.

در شبی که قرار بود آقای همایون افغان به لایو ما بیاید، من مطلع شدم که دو نفر از مقامات مهم امارت لایو را می‌دیدند و منتظر بودند ببینند آقای همایون چه می‌گوید.

به خواست خدا و با فرستادن پیام به طالبان از طریق واسطه‌هایمان و بده بستان‌هایی که صورت گرفت در نهایت آزادی این دو عزیز اتفاق افتاد.

در غیر این صورت، هر کاری که از دست‌مان بر می‌آمد، مانند دیدن افرادی که بتوانند کاری بکنند یا بارگذاری خبر در خبرگزاری‌ها و یا هشتگ‌گذاری و کمک گرفتن از عزیزانی که از ما حرف شنوی دارند و دست‌شان به رسانه می‌رسد و یا بسیج کردن بقیه رسانه‌ها، حتما انجام می‌دادیم.

در مورد آقای حاجی سلطان، که متاسفانه هنوز آزاد نشده است، ما مرتب در مورد سلامتی ایشان خبر می‌گیریم و امید آزاد شدن‌شان را داریم.

خبرنگارانی که از طالبان آسیب دیدند کم نیستند

ما در حد توان‌مان برای ایشان تلاش می‌کنیم. امید من این بود که بچه‌های «فرهیختگان» بعد از این موضوع یک سری رسانه‌های ایرانی را به خط کرده و یک موج رسانه‌ای ایجاد کنند.

چون امارت متهم است که آقای «حاجی سلطان» را به دلیل مصاحبه‌اش با رسانه ایرانی گرفته است، حداقل می‌توانید با طالبان وارد مذاکره شوید.

اگر طالبان مبرا شد که دلیل دستگیری آقای حاجی سلطان چیز دیگری بوده است.

مثلا به دلیل تصرف زمین‌هایش به سراغش رفته‌اند و جلوی خانواده‌اش با چکمه به دهانش کوبیده‌اند، در آن صورت طالبان را رها کنید.

آقای مدیر مسئول «فرهیختگان» و عزیزانی که از رسانه‌های دیگر صدای من را می‌شنوید لطفا کاری بکنید.

مثلا از وزارت خارجه بخواهید با طالبان وارد مذاکره شود. آقای قمی نماینده ویژه ایران که به کابل رفته است باید راجع به این موضوع صحبت می‌کرد.

اگر صحبت کرده است لطفا رسانه‌ای شود. در غیر این صورت دیگر مردم افغانستان به رسانه‌های ما اعتماد نمی‌کنند و در آینده خبرنگاران ما که قرار است به افغانستان بروند به مشکل می‌خورند.

خبرنگاران ایرانی که توسط طالبان دستگیر شده‌اند و مورد آسیب قرار گرفته‌اند مثل آقای بوالی و خانم نرگس مشتاق و خانم نرگس کارخانه‌ای، کم نیستند.

برخی به لایو ما آمده‌اند و صحبت کرده‌اند. عکسی از کابل منتشر شد که یک نیروی طالب می‌خواهد با اسلحه به صورت خانمی بکوبد و آن زن در مقابل طالب ایستاده است و مشخص شد عکس متعلق به خانم جمشیدی است.

من نگران حال ایشان شدم و تماس گرفتم و جویای احوال‌شان شدم و خواستم تا به لایو ما بیایند.

گفتند در کابل هستند و صلاح نیست و این قرار به بعد موکول شد و تا کنون محقق نشده است.

خبرنگارانی که از طالبان آسیب دیدند کم نیستند

خانم کارخانه‌ای هم در بادغیس دستگیر شدند. ایشان همراه گروهی بودند که می‌خواستند از هرات با گذشتن از قلعه نو و میمنه و شبرقان و بلخ به مزار شریف و شمال بروند که مسیر سختی است. اما بدون هیچ دلیلی توسط طالبان دستگیر شدند.

از خانم کارخانه‌ای خواهش کردم به لایو ما بیایند تا در مورد خبررسانی و کیفیت خبر صحبت کنند.

ایشان پذیرفتند و فردا شب در لایو در خدمت خانم نرگس کارخانه‌ای خواهیم بود.

تجربه شخصی‌ام از سفر به افغانستان و دستگیر شدن توسط طالبان اینطور بود: زمستان سال ۷۳ در حالی‌که تنها شش ماه بود امارت با نام گروه تحریک طالبان، اعلام موجودیت کرده بودند به همراه گروهی چهار نفره به افغانستان سفری داشتیم.

این گروه ابتدا یک آبادی را در مرز افغانستان-پاکستان گرفته بودند و اصولا از خاک پاکستان وارد افغانستان می‌شدند چون توسط پاکستان پرورش یافته بودند.

ابتدا شهری کوچک به نام سپین بولدک را گرفتند و به سمت قندهار پیشروی کردند و در عرض چند روز نصف افغانستان را گرفتند. از یک طرف تا پشت دروازه‌های کابل پیشروی کردند و از طرف دیگر تا منطقه «فرارود» و «شیندن» به طرف هرات می‌رفتند که نیروهای اسماعیل خان در منطقه «شیندن» جلوی آنها را گرفتند.

ما از مرز تفتان به سمت قندهار رفتیم. مسیری بیابانی و فقط چند آبادی بر سر راه بود.

از شهر کوچکی به نام «کندی» گذشتیم و به شهر کویته رسیدیم و در مرز پاکستانی چمن شب را گذراندیم و صبحش به سمت مرز افغانستانی به نام سپین بولدک رفتیم.

در آنجا مولوی مفتی معصوم افغانی به استقبال‌مان آمد و به  قندهار رفتیم و سران امارت را دیدیم.

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 255291 ساعت خبر : 9:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=255291
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات