روزنامه های سراسری در دهه ۹۰ چگونه به مسئله آب پرداختند؟
بخش اول وبینار تحلیل گفتمان انتقادی مسئله آب ایران برگزار شد
به گزارش گلونی وبینار اول تحلیل گفتمان انتقادی مسئله آب ایران در روزنامههای سراسری دهه ۹۰ از سوی گروه ارتباطات محیطزیست انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری پایگاه خبری گلونی برگزار شد.
سخنران سلسله نشستهای معرفی پژوهشهای ارتباطات محیطزیست، دکتر سیده ثریا موسوی و مهمان ویژه این نشست، دکتر هادی خانیکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بودند.
این نشست محیط زیستی با دبیری لعیا محبوبی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
طبق آنچه در این وبینار گفته شد، طبق شاخصها، وضع آب در ایران مساعد نیست.
بر پایه شاخص فالکن مارک، ایران دچار «تنش آبی» است؛ شاخص سازمان ملل نیز بیانگر «بحران شدید آبی» ایران است.
کارشناسان و صاحبنظران مختلف با تعابیر گوناگونی نظیر «بحران»، «فرابحران» و «ورشکستگی» به این موضوع اشاره میکنند.
پیشبینی آینده نیز امیدوارکننده نیست. طبق گزارش پژوهشکده اقلیمشناسی (۱۳۹۶) تنش آبی ایران به دلیل افزایش دما، کماکان ادامه خواهد داشت.
نمود این مسئله را میتوان در کاهش سطح دریاچهها و آبهای زیرزمینی، خشک شدن رودخانهها و فرونشست زمین مشاهده کرد.
امروز، شمار اندیشمندانی که مسائل محیط زیستی را صرفاً طبیعی و فنی قلمداد نمیکنند، بیش از گذشته است.
هانیگان مینویسد در اوایل دهه ۱۹۶۰ بیشتر محققان محیطزیست در بررسی مسائل رویکرد «واقعگرایانه» را در پیش میگرفتند.
اما مخالفان این دیدگاه مسائل محیط زیستی را محصول تعریف و نوعی برساخت اجتماعی میدانستند (هانیگان، عنبری و همکاران، ۱۳۹۲ : مقدمه).
روزنامه های سراسری در دهه ۹۰ چگونه به مسئله آب پرداختند؟
آرشیو وبینارهای تحلیل گفتمان انتقادی مسئله آب ایران
نماشای گلونی را دنبال کنید
در این پژوهش، برای دستیابی به اهداف، روش تحلیل گفتمان انتقادی را به کار برده شده است.
در این تحقیق، برای بررسی مطالب روزنامهها از تلفیق رویکرد فرکلاف و وندایک استفاده شده است.
به این ترتیب که طبق الگوی فرکلاف هر یک از نمونههای معرف، در سطوح توصیف، تفسیر و تبیین تحلیل شدند.
در مرحله توصیف از جدولی برای استخراج اطلاعات استفاده شد که برخی از عناصر آن (پیشفرض، قطببندی، واژگان مثبت و منفی، کنایه و نقل قول) برگرفته از الگوی وندایک و عناصر دیگر (استعاره، جملات معلوم و مجهول) برگرفته از الگوی فرکلاف بود.
افزون بر این، با توجه به موضوع تحقیق مفاهیم مربوط به مسئله آب (علل، راهحلها، مقصر) نیز در جدول گنجانده شده بود.
در مرحله تفسیر، با استفاده از الگوی فرکلاف ظاهر و معنای کلام، معانی ضمنی، دلالتهای متن و انسجام موضعی آن را بررسی و سپس، معنای محوری متن را مشخص کردیم.
مرحله تبیین با توجه به الگوی فرکلاف (عوامل اجتماعی و ایدئولوژیها) انجام شد.
در این مرحله، متنها با توجه به اطلاعات حاصل از مراحل توصیف و تفسیر و پاسخ به دو پرسش تحلیل شدند:
-عوامل اجتماعی: چه نوعی از روابط قدرت در سطوح گوناگون نهادی، اجتماعی و موقعیتی در شکل دادن به این گفتمان مؤثر است.
-ایدئولوژی: چه عناصری از دانش زمینهای که مورد استفاده واقع شدهاند، ویژگیهای ایدئولوژیک دارند؟
برای اطلاعات بیشتر ویدیوی این خبر را ببینید.
سایر وبینارهای گلونی را ببینید
پایان پیام
ایرانیها چه دغدغههایی دارند؟
اینجا را ببینید