محمود متبسم نوازنده ویولن و کمانچه درگذشت

محمود متبسم نوازنده ویولن و کمانچه درگذشت

محمود متبسم، نوازنده و مدرس ویولن و کمانچه در سن ۸۴ سالگی به دلیل کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

به گزارش گلونی به نقل از ایسنا، محمود متبسم برادر بزرگتر حمید متبسم، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار بود.

او سال ۱۳۱۶ در مشهد به دنیا آمد و ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ درگذشت.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین راستا درگذشت محمود متبسم، نوازنده و مدرس ویولن و پیشکسوت موسیقی استان خراسان، را در پیامی تسلیت گفت.

در متن پیام محمد الله یاری آمده است:

«بازگشت همه بسوی اوست…

با اندوه خبر رسید که جناب آقای محمود متبسم نوازنده و مدرس ویولن و پیشکسوت موسیقی خراسان از جمع اهالی هنر شریف موسیقی رخت سفر بر بست.

دانش موسیقی، بینش هنرمندانه و منش مرحوم محمود متبسم با تربیت هنرمندان فراوان، جمع علاقه مندان به ایشان را در طول عمر  فعالیت هنری شان افزود و فقدان وی دوستان و شاگردان را به سوگ نشاند.

اینجانب این فقدان را به جامعه هنری کشور و خاندان گرامی‌اش تسلیت گفته و صبر و اجر ایشان را از درگاه حضرت حق خواهانم.»

به گزارش راسخون محمود متبسم درباره فراگیرى و نواختن ساز ویولن و آشنایى خود به علم و هنر موسیقى مى‌‏گفت: «من از شانزده سالگى فراگیرى و نواختن ساز تار را نزد پدرم حاج‏على متبسم كه تار را به خوبى و شیرینى فراوان می‌نواخت و یكى از هنرمندان سرشناس استان خراسان بود، آغاز كردم.

ولى پس از چند ماهى به نواختن ساز ویولن علاقه‌مند گردیدم و علت آن هم این بود كه روزى به رادیو گوش مى‏‌دادم كه آهنگى از آن پخش مى‌‏شد به نام «گلى جان» كه از ساخته‌‏هاى عباس شاپورى كه در من خیلى اثر كرد و چنان در رگ و پى من این آهنگ اثر گذاشت كه ساز تار را از زانوان خود برداشتم و زمین گذاشتم و ساز ویولن را از زمین بر روى شانه خود نهادم و شبانه‌‏روز مشغول نواختن گردیدم و نزد خود توانستم همان آهنگ «گلى جان» و چند آهنگ دیگر را بنوازم.

مدتى بعد نزد هنرمندى به‏نام «جوان» كه متأسفانه اسم كوچک او یادم نیست رفتم و علم موسیقى و نواختن ویولن را فرا گرفتم و پس از چندى براى همكارى به رادیو مشهد دعوت شدم كه من با افتخار این همكارى را پذیرفتم كه مدت بیست سال این همكارى در كنار سایر هنرمندان بنام و بزرگ مشهد نصیبم گشت».

پایان پیام

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 255024 ساعت خبر : 11:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=255024
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات