مخاطب ایرانی از رسانه عمومی چه می‌خواهد؟

مخاطب ایرانی چشم و گوشش از فرم های جذاب پر است

به گزارش گلونی سعید ارکان‌زاده در توییتر خود نوشت:

نیاز به روزنامه نگاری حرفه‌ای نه فرم گرایی.

رسانه‌های وابسته به بودجه‌ها و نهادهای عمومی نمی‌توانند با «فرم» خالی، مثلاً رنگ چشم‌نواز و گرافیک جالب‌ توجه و ریتم تند و موسیقی هیجان‌‌انگیز، اعتماد مخاطب را به دست بیاورند.

مخاطب ایرانی دیگر مثل سابق تشنه فرم نیست و چشم و گوشش از فرم‌های جذاب پر است.

او از رسانه عمومی انتظار محتوای نقادانه جدی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و… دارد.

اگر نیازش برطرف نشود، می‌رود سراغ سایر رسانه‌ها و اعتمادش هم سلب می‌شود.

اما رسانه‌های عمومی تصور می‌کنند می‌توانند به اتکای فرم، مخاطب را جذب کنند. خب، فرم بدون محتوا که نمی‌شود.

چون در انتقاد محدودیت جدی دارند، غالباً جای نقد جدی را با محتوای عامه‌پسند پر می‌کنند.

ولی در عامه‌پسندی نه مزیت رقابتی دارند و نه هویت‌شان با آن جور درمی‌آید.

اینکه رسانه‌های عمومی هنوز فرض می‌کنند می‌توانند با فرم و محتوای عامه‌پسند اعتماد مخاطب را برای مواقع مقتضی به دست بیاورند، از اینجا ناشی می‌شود که او و سواد رسانه‌ای تجربی‌اش را دست‌ کم می‌گیرند. او را موم نرمی تصور می‌کنند که می‌توان با ساده‌ترین روش‌ها، ذهنیت‌اش را شکل داد.

رسانه‌های عمومی به‌ جای آویختن به فرم خالی، بهتر است به روزنامه‌نگاری حرفه‌ای رو بیاورند.

روزنامه‌نگاری حرفه‌ای با خودش روال و قواعدی می‌آورد که رسانه را کمتر به بازوی تبلیغات سیاسی تبدیل می‌کند و خواسته‌های نامتعارف را برنمی‌تابد؛ ثبات می‌آورد و به‌ تدریج اعتماد هم جلب می‌کند.

پایان پیام

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 257512 ساعت خبر : 4:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=257512
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات