پس از حذف تروتسکی، هویت سازی برای جمهوری آذربایجان صورت گرفت

پس از حذف تروتسکی، هویت سازی برای جمهوری آذربایجان صورت گرفت

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر، همایش بین‌المللی دو روزه «بررسی تحولات قفقاز؛ گذشته، حال و چشم‌انداز فرارو» با حضور محققان و پژوهشگران تاریخ معاصر و به همت پژوهشکده تاریخ معاصر و مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگستان کاسپین در این نهاد پژوهشی برگزار شد.

حسین احمدی: پس از حذف تروتسکی، هویت سازی برای جمهوری آذربایجان صورت گرفت

دکتر حسین احمدی نیز با موضوع «هویت‌سازی شوروی برای آذربایجان» طی صحبت‌هایی گفت: «در بحث هویت‌سازی شوروی برای آذربایجان کوتاه عرض می‌کنم پس از پیروزی انقلاب روسیه و مرگ لنین، کارزار بین تروتسکی آتشین و وطن‌خواه و استالین متعادل‌تر، به حذف تروتسکی منجر شد و براساس مستندات، از آن زمان بود که هویت‌سازی برای آذربایجان صورت گرفت».

وی در ادامه افزود: «استالین می‌گفت برای ما قفقاز و آسیای مرکزی خطر حوزه تمدنی و دینی از جانب ایران و دوم مایه‌های ترکیسم دارد؛ پس اینها بحث قوم‌گرایی را راه انداختند؛ البته زمانی که تروتسکی زنده بود، اینها الفبا را به ترکی تغییر دادند اما چون این ترکی با ترکیه گره می‌خورد، در سال ۱۹۳۷ الفبا را سریلیک و تمام منابع فارسی و عربی را هم نابود کردند و حتی اگر کسی قرآنی هم داشت، اعدام یا به سیبری تبعید می‌شد. بنابراین آذریسم جغرافیامحور ترسیم، درحالی‌که ترکیسم نژادمحور شد».

دکتر احمدی با بیان اینکه رضاشاه اشتباه استراتژیکی را انجام داد و آن هم این بود که منطقه قره‌سو یا آرارات را به آتاتورک واگذار کرد و این اتصال صورت گرفت، افزود: «در این مبانی تئوریک روس‌ها نجات‌دهنده و برادر بزرگ و ایران معادل فارس شد. هرجا نام ایران آمد با فارس برابری و یک پسوند و پیشوند ضدارزشی به آن اضافه شد. حتی در مانیفست حزب توده هم چنین چیزی هست. پس آذربایجان را از حوزه تمدنی ایران جدا کردند و هویت آذری در برابر هویت ترکی و فارسی قرار گرفت».

وی همچنین اظهار داشت: «حمله به پیغمبر(ص)، ازدواج محارم و دلایل پذیرش اسلام توسط ایران به نادرست نیز توسط این‌ها به صورت شبهه مطرح شد؛ از نظامی گنجوی تا خواجه نصیر طوسی به هویت آذری منتسب شد که هیچ قرابتی با آذری‌ها ندارند. کتاب خسرو و شیرین به زبان روسی در همان دوره‌ها تولید شد و این کتاب و سایر محتواها مثل مجلات و دیگر کتاب‌ها تولید و اینها بعدا توسط آکادمی‌های ازبکستان و آذربایجان جا افتاد».

این پژوهشگر تاریخ یادآور شد: «بنابراین شوروی در این دوره  برای آذربایجان دولت‌سازی کرد، وجه تسمیه‌ها را تغییر داد، اما ترمولوژی‌شان بعد از فروپاشی به هم ریخت و آذریسم، که دشمن ترکیه بود، دشمن اولشان را ایران قرار داد».

وی با بیان اینکه بعد از مدتی دیگر اینها کلا ایران را هدف قرار دادند، گفت: «سؤالاتی که در کتاب‌هایشان آمده واقعا تنفر نسبت به ایران را دامن می‌زند.

در این کتاب‌ها ایران و فارس را خطرناک‌ترین دشمن می‌دانند، به‌هرحال کتب درسی زبان گویای حاکمیت است. در همین ایران خودمان کتاب‌هایی چاپ می‌شود که علیه ایران است و آذری‌ها را جدای از ایران می‌داند».

جمهوری آذربایجان از ابتدا به قصد تجزیه ایران تشکیل شد

پایان پیام

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 257309 ساعت خبر : 11:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=257309
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات