گرداب سنگی خرم آباد پس از سال ها لایروبی شد

گرداب سنگی خرم آباد پس از سال ها لایروبی شد

به گزارش گلونی به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان لرستان، سیدامین قاسمی امروز شنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰ ضمن بیان خبر فوق، اظهار کرد: «در این عملیات، رسوباتی که در سالیان گذشته در این اثر تاریخی تجمیع شده، با به‌ کارگیری نیروهای انسانی، ماشین‌آلات و … پاک‌سازی شد.»

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی لرستان در مورد ویژگی این بنای تاریخی عنوان کرد: «این گرداب از بنای مدور دور تا دور چشمه‌ای فصلی احداث شده است که قطر این بنا ۱۸ متر با پهنای سه متر و بلندای ۱۰ متر از کف چشمه است.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «گرداب سنگی خرم آباد به‌ جا مانده از دوره ساسانیان است که در قسمت مرکزی شهر خرم‌آباد قرار دارد و به شماره ۱۲۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

گردآو بردینه که یک اثر تاریخی به‌‌ جا مانده از دوره ساسانیان است، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر خرم‌آباد است و هر مسافری بعد از دیدن قلعه فلک‌‌الافلاک سری به این بنای مدورِ ساخته‌ شده از سنگ لاشه و ساروج ‌می‌زند.

چشمه گرداب سنگی تقریباً در تمام ایام سال آب دارد. قطر این بنا ۱۸ متر با محیط ۲۵۶ متر مربع با پهنای ۳ متر و ارتفاع آن تا کف چشمه ۱۸ متر است. بنای گرداب سنگی دارای یک دریچه‌ به ابعاد ۹۰×۱۶۰ برای انتقال آب از گرداب به کانال‌ها توزیع آب است. این بنا در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

پایان پیام

خرید عروسک از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 257271 ساعت خبر : 3:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=257271
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات