آیا تشعشعات ناشی از سنگ گرانیت سرطان زاست؟

آیا تشعشعات ناشی از سنگ گرانیت سرطان زاست؟

به گزارش گلونی بر اساس اظهار نظر اخیر برخی کارشناسان استفاده از سنگ‌های گرانیتی که در سال‌های اخیر در آرامستان‌ها افزایش یافته است، در کنار درختان مثمر در این مکان‌ها ممکن است عاملی برای ایجاد سرطان‌ها باشد.

از سنگ‌های گرانیت می‌توان استفاده‌های مختلفی کرد. در ایران به طور معمول از این سنگ‌ها در آرامستان‌ها استفاده می‌شود. اما همچنین از این نوع سنگ برای مصارف خانگی همچون ساخت کانتر نیز استفاده می‌شود.

بر اساس گزارشی از آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده امریکا (EPA) می‌توان از مواد مختلفی برای ساخت کانترها استفاده کرد، از جمله مواد مصنوعی، کوارتز، سنگ مرمر، تخته سنگ و گرانیت، اما دوام و ظاهر تزئینی گرانیت آن را به یکی از مصالح ساختمانی محبوب در خانه‌ها و ساختمان‌ها تبدیل کرده است.

درباره سنگ‌های گرانیتی و تشعشع

گرانیت، مانند هر سنگ دیگری، ممکن است حاوی رگه‌هایی از عناصر رادیواکتیو طبیعی مانند اورانیوم، توریم و محصولات حاصل از تجزیه رادیواکتیو آنها باشد.

غلظت‌ این مواد ممکن است از سنگی به سنگ دیگر یا حتی در یک صفحه گرانیتی متفاوت باشد.

در صورت وجود، اورانیوم، توریم یا رادیوم به رادون تجزیه می‌شوند، گازی بی‌رنگ، بی‌بو و رادیواکتیو که ممکن است باعث سرطان ریه شود.

رادون آزاد شده از مصالح ساختمانی گرانیت می‌تواند در طول عمر استفاده از آنها آزاد شود اما معمولاً با تهویه رقیق می‌شود.

علاوه بر رادون، عناصر رادیواکتیو طبیعی موجود در گرانیت می‌توانند مقادیر کمی‌تابش بتا و گاما ساطع کنند.

با این حال، تشعشعات موجود در این سنگ‌ها به سرعت با افزایش فاصله از منبع کاهش می‌یابد. بسیار بعید است که تشعشع حاصل از سنگ‌های گرانیتی (استفاده شده در ساخت کانترها) دوز تابش سالانه را بالاتر از سطح طبیعی و پس‌زمینه طبیعی افزایش دهد.

تشعشعات ناشی از سنگ گرانیت

شناسایی تشعشعات در میزهای گرانیتی

شناسایی وجود و غلظت عناصر رادیواکتیو در هر کانتر گرانیتی خاص به ابزارهای پیچیده‌ای نیاز دارد. این ابزار نیاز به کالیبراسیون مناسب و دانش و کاربر آموزش دیده برای تفسیر نتایج دارد.

رادون موجود در خاک

[توجه داشته باشید اطلاعات داده شده در این قسمت از گزارش مختص ایالات متحده آمریکاست و نگارنده اطلاعات دقیقی در مورد میزان رادون موجود در خاک ایران و امکان آزمایش آن در منازل افراد ندارد.]

بر اساس گزارش EPA رادونی که از خاک زیر خانه‌ها منشا می‌گیرد، یک مشکل رایج‌تر و یک خطر بزرگتر برای سلامت عمومی نسبت به رادون حاصل از مصالح ساختمانی گرانیت است.

رادون دومین عامل سرطان ریه است و تخمین زده می‌شود که سالانه باعث مرگ ده‌ها هزار نفر از سرطان ریه در ایالات متحده می‌شود.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه در اثر قرار گرفتن در معرض رادون، EPA توصیه می‌کند که همه خانه‌ها را صرف نظر از اینکه خانه دارای کانتر گرانیتی است یا خیر از نظر رادون آزمایش کنند و سطوح بالای آن را کاهش دهند.

آزمایش هوای خانه برای رادون

در ایالات متحده آمریکا برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه در اثر قرار گرفتن در معرض رادون، EPA توصیه می‌کند همه خانه‌ها را از نظر رادون آزمایش کنند، و با تماس با یک شماره و یا خریداری کیت‌های آزمایش رادون خانگی از فروشگاه‌ها یا به صورت آنلاین میزان رادون موجود در منازل را ارزیابی کنند.

این تست ارزان و آسان است. اگر سطوح بالا اندازه‌گیری شود، مؤثرترین اقدام به جای حذف سنگ‌های گرانیتی از داخل منزل نصب دستگاهی است که رادون را از هوای خانه حذف می‌کند.

با توجه به نکات گفته شده از جمله اثرات رادون ساطع شده از سنگ‌های گرانیتی در آرامستان‌ها و همچنین نمای ساختمان‌ها و حتی کانتر داخل منازل بهتر است اقدامات موثرتری نسبت به اندازه گیری سطوح این تشعشعات اتخاذ شود.

همچنین در صورت وجود سطوح آسیب‌رسان اطلاع‌رسانی گسترده و دقیق‌تر نسبت به تاثیر آن بر سلامت شهروندان و تلاش در جهت کاهش این اثرات سوء آن بسیار حائز اهمیت است.

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 261035 ساعت خبر : 3:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=261035
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات