آغاز عملیات محوطه سازی تنگه بهرام چوبین ایلام

آغاز عملیات محوطه سازی تنگه بهرام چوبین ایلام

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام از آغاز عملیات محوطه سازی تنگه بهرام چوبین واقع در شهرستان دره‌شهر خبر داد.

به گزارش گلونی به نقل از میراث آریا، عبدالمالک شنبه‌زاده در روز ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: «عملیات محوطه‌سازی و ساماندهی تنگه بهرام چوبین با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شد.»

آغاز عملیات محوطه سازی تنگه بهرام چوبین ایلام

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام تصریح کرد: «پروژه زیرساخت تنگه بهرام چوبین با هدف معرفی آثار تاریخی، طبیعی برای سهولت تردد گردشگران و مسافران انجام می‌شود چون هر ساله بیش از هزاران نفر از این منطقه تاریخی و تفریحی دیدن می‌کنند.»

شنبه‌زاده اضافه کرد: «این تنگه باستانی شگفت‌انگیز در ۸ کیلومتری مسیر پلدختر و در دل یکی از دره‌های کبیرکوه واقع شده که مورخان آن را شکارگاه ییلاقی و بنا به روایاتی مخفی‌گاه بهرام چوبین یکی از سرداران بنام ایرانی می‌دانند و به عنوان یکی از پدیده‌های زیبای طبیعی شهرستان دره‌شهر دربرگیرنده بناهایی است که در نوع خود کم‌نظیر است.»

گفتنی است شهرستان دره‌شهر دارای بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی باستانی و گردشگری بوده که از این میزان آثار تاکنون تعداد بیش از ۱۴۵ اثر آنا ثبت ملی شده است. دره‌شهر در کوهپایه‌های کبیرکوه قرار دارد و این نام به دلیل موقعیت قرارگیری شهر در ضلع شمالی یکی از تنگه‌های دشت سیمره است. کبیرکوه در امتداد جنوبی این شهرستان قرار دارد که با پوشش جنگلی بکر و زیبا موجب شده دره‌شهر آب و هوایی مطبوع داشته باشد.

حدود ۱۲ کیلومتری شرق دره‌شهر در مسیر دره‌شهر به پلدختر و در میان تنگه‌ای عظیم و صخره‌ای منشعب از پادامنه ارتفاعات کبیرکوه قرار گرفته است. در داخل این تنگه مجموعه‌ای از اماکن مسکونی، بنای شاه‌نشین، حوضچه‌های سنگی آب و برج باروی جنوبی و شمالی تنگه وجود دارد که زیبایی این محیط طبیعی را دو چندان کرده است.

مجموعه مذکور به روایات مربوط به بهرام چوبینه از سرداران دوران ساسانی بوده است که این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 263019 ساعت خبر : 10:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=263019
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات