امضای کارزار تامین فوری حقابه سیستان

امضای کارزار تامین فوری حقابه سیستان

به گزارش گلونی گروهی از دوستداران محیط زیست با راه‌اندازی کارزاری از وزرارت امور خارجه خواسته‌اند تا فوراً به تامین حقابه سیستان رسیدگی شود.

در متن این کارزار آمده است:

«تأمین حقابه هیرمند و هامون حق مردم مظلوم و صبور سیستان و بلوچستان است. تنها بازگشایی دریچه‌های بند کمال خان کافی نیست.

طبق حقوق جاری، کشور افغانستان حق انحراف آب رودخانه هیرمند را نداشته و نخواهد داشت و ضروری است دستگاه دیپلماسی کشور این موضوع را به صورت جدی و فوری دنبال کند.

با توجه به خشکسالی‌های متمادی و اهمیت آب این رودخانه برای مردم سیستان قطعاً نباید حتی مقدار کمی از آب هدر رود و یا با انحراف مسیر اصلی رودخانه موجبات نگرانی مردم شریف سیستان فراهم گردد.

حقابه باید بدون لحاظ سیلاب‌های فصلی که کشور همسایه امکان کنترل آن را ندارد و البته در زمان مناسب اخذ شود و این موضوع به راحتی از مفاد معاهده رودخانه هیرمند قابل احصاست، تا بتوانیم برنامه‌ریزی دقیق برای بهره‌برداری از آن را داشته باشیم.

موضوع دیگری که دستگاه دیپلماسی باید در دستور کار قرار دهد جلوگیری از ایجاد محدثات و یا ساخت بند روی رودخانه فراه‌رود است؛ چرا که این نقض آشکار حقوق مردم سیستان است و طبق طبقه‌بندی کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب‌ها (رامسر ۱۹۷۱) دریاچه هامون به عنوان تالاب ثبت شده است و حفظ این تالاب از وظایف بین‌المللی کشور همسایه است که این‌ موضوع باید جدای از حقابه هیرمند مورد پیگیری قرار گیرد».

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 262111 ساعت خبر : 11:46 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=262111
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات