آیا فرهنگ با قانون گذاری درست اصلاح می‌شود؟

آیا فرهنگ با قانون گذاری درست اصلاح می‌شود؟

به گزارش گلونی محمد رهبری در اینستاگرامش نوشت:

فاجعه قتل مونا حیدری توسط همسرش در اهواز باعث شکل گیری مباحثی در خصوص قوانین حمایتی از زنان در برابر این تعرضات شد.

برخی معتقدند که اعمال این قوانین می‌تواند به کاهش این قتل‌های هولناک منجر شود؛ در حالی که برخی دیگر معتقدند که ریشه این قتل‌ها به موضوعات فرهنگی و تعصبات ایرانیان در قبال زنان و دخترانشان باز می‌گردد و قانونگذاری نیز چیزی را اصلاح نمی‌کند. اما آیا واقعا قانونگذاری تأثیری بر تغییر فرهنگ ندارد؟

اخيرا کتابی از رونالد اینگلهارت دارم می‌خوانم با عنوان «تحول فرهنگی در جامعه صنعتی پیشرفته».

موضوع کتاب به همین امر اختصاص دارد که فرهنگ در جوامع توسعه یافته چگونه تغییر کرده است.

نویسنده می‌گوید «نه ارزش‌های فردی و نه ارزش‌های یک جامعه به طور کلی یک شبه تغییر نمی‌کنند» و داده‌هایی از کشورهای ژاپن، ایتالیا، هلند و … ارائه می‌کند تا همین واقعیت را نشان دهد.

آنچه نویسنده می‌خواهد بگوید آن است که فرهنگ تغییر می‌کند؛ اما در طول زمان و تحت شرایطی خاص.

آیا فرهنگ با قانون گذاری درست اصلاح می‌شود؟

این شرایط که باعث تحول فرهنگی در جامعه ایران می‌شود چه هستند؟ و به گمان من اولین شرط به آموزش کودکان در مدارس ابتدایی بازمی‌گردد.

این کتاب هم چگونگی رشد انسان‌ها در دوران پیش از بلوغ را بسیار مهم قلمداد می‌کند. آموزش در دوران کودکی تأثیر زیادی بر شکل‌گیری ارزش‌ها و نگرش‌های انسان، از جمله نگاهش به همنوعان خود اعم از مرد و زن می‌گذارد و آموزش لازم است اما کافی نیست.

قوانین بازدارنده و حمایتی نیز اهمیت دارند. اگر قانون مانع کودک همسری شود و جلوی آن را از طریق سازوکارهای رسمی بگیرد و یا نسبت به زنانی که دچار خشونت خانگی هستند نقش حمایتی ایفا کند، عملا به همه مردم این پیام را می‌دهد که این کارها درست نیست؛ یا به زبان قانون، این رفتارها جرم است و با آن برخورد می‌کند و اما قانون هم کافی نیست.

آنچه اهمیت زیادی دارد گذر زمان است. در طول زمان، آموزش صحیح می‌تواند نگرش فرزندان را نسبت همنوعان خود تغییر دهد و بازدارندگی قانون می‌تواند رفتاری که عادی تلقی می‌شود را از طریق جرم انگاری تبدیل به امری قبیح و ضد ارزش کند تا بزرگسالان آن را عادی تلقی نکنند.

بنابراین تغییرات فرهنگی را در گذر زمان باید دنبال کرد؛ انتظار نداشته باشیم با قانونگذاری یک شبه همه چیز عوض شود. اما اگر می‌خواهیم چیزی در این کشور عوض شود، شرط لازم آن قانون درست و آموزش صحیح است که باید برای مدت طولانی در این کشور حاکم باشد. امری که متأسفانه از آن فاصله بسیار داریم.

سنگر مستحکم بدویت و قتل دختر نوجوان اهوازی

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 262634 ساعت خبر : 10:44 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=262634
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات