منارجنبان خرانق؛ تنها فانوس صحرایی تمام خشتی جهان

منارجنبان خرانق؛ تنها فانوس صحرایی تمام خشتی جهان

به گزارش گلونی یک منار دارد؛ منارجنبان گمنامی که مثل همزادهای خود کاشی‌های رنگارنگ ندارد و تماماً از خشت و گِل است.

هرچند همین عامل آن را در دنیا، دردانه کرده، اما بدشانس است. زیرا اگر در جای دیگری بود توریست‌ها و میراث دوستان زیادی از گوشه و کنار جهان روزانه به دیدارش می‌شتافتند.

منارجنبان خرانق یکی از سه منارجنبان قابل لرزیدن در ایران است. در گذشته برج دیده بانی بوده و به همین جهت بلندترین نقطه روستای خرانق است.

برای رهگذران تا چند کیلومتر برجی نورانی بوده و کاربردی شبیه به فانوس دریایی داشته. از این جهت شاید بتوان آن را به فانوس صحرایی هم لقب داد. برجی دفاعی هم بوده و در زمان جنگ، وظیفه دفاع از روستا را به عهده داشته است.

این مناره دارای سه طبقه است. برای بالا و پایین رفتن دو راه پله وجود دارد و خود مناره نیز دارای راه ‌پله حلزونی است. منارجنبان خرانق در ضلع شمال مسجد جامع روستا و درون قلعه قرار دارد که طبق گفته اهالی از خود مسجد بیشتر قدمت دارد.

برای دیدن تصاویر در سایز اصلی روی آن کلیک کنید

اثر مهجور ۴۵۰۰ ساله

طبق گفته کارشناسان و باستان شناسان، منارجنبان خرانق از منارجنبان اصفهان قدیمی‌تر است. قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌‌گردد.

پایه این بنا متعلق به دوره ساسانیان است اما اجزا، نقش، تزئینات و بدنه بنا، هنر دست سلجوقیان است. به عبارتی منارجنبان خرانق یادگاری از تلفیق هنر این دو دوره است.

روستای خرانق در ۶۰ کیلومتری شهرستان اردکان و یکی از بخش‌های مهم آن است. قدمت خرانق به ۴۵۰۰ سال قبل می‌رسد و از کهن‌ترین روستاهای ایران است.

در گذشته این روستا را خورانق یا خورنق می ‌نامیدند که به‌ معنی «محل برآمدن خورشید» است. البته معنی آن، محل تولد خور هم می‌‌شود. اصل این کلمه «هورنه» بود.

«هور» به‌ معنی خورشید است و «نِه» از مصدر نهیدن می‌‌آید. این روستا قبل از شکل‌‌گیری شهر یزد وجود داشت.

در حال حاضر، روستای خرانق دارای دو بخش قدیم و جدید است. مردم روستا در بخش جدید خرانق ساکن هستند.

مزرعه ای که در آن پسته و عروسک می‌روید

پایان پیام

گزارشگر: نیلوفر منصوری

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 262093 ساعت خبر : 11:48 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=262093
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات