اشتغالزایی و کسب درآمد از فضای سبز شهری

اشتغالزایی و کسب درآمد از فضای سبز شهری

فضای سبز شهری بستری مناسب برای ایجاد درآمد پایدار است.

به گزارش گلونی فعال شدن اقتصاد شهرداری در پرورش محصولاتی که به نفع مردم و شهر باشد موجب ایجاد درآمد پایدار می‌شود. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و بحران آب، ایده‌زایی و نوآوری در زمینه فضای سبز ضرورت می‌یابد.

یکی از جاهایی که میزان زیادی آب استفاده شده و علاوه بر اینکه ما از آن درآمد کسب نمی‌کنیم و هزینه زیادی برای، کاشت، نگهداری و هرس درختان متحمل می‌شویم، پارک‌ها و فضاهای سبز موجود درشهرهای ماست.

در صورتی که می‌توان با جایگزین کردن گونه‌های موجود در شهرها با گونه‌های گیاهی دارویی، زینتی، مثمر، صنعتی بومی و غیر بومی و… بحران کم‌آبی را تا حدود زیادی حل کرد و خلق ثروت و اشتغال نمود. برخی از میادین شهری مساحتی چندین هکتاری دارند.

کشور ما یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا در زمینه گونه‌های گیاهی ارزشمند است. همچنین در دنیا گونه‌های گیاهی ارزشمند زیادی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها جهت کاشت در فضای سبز استفاده نموده و درآمد زیادی کسب کرد.

گونه‌های گیاهی جایگزین که می‌توان کاشت، بی‌شمارند. در اینجا تعداد مختصری از گونه‌ها به عنوان مثال ذکر می‌شود:

-گونه‌های گرمسیری انواع گونه‌های استوایی مثمر و زینتی شامل: پشن فروت، پاپایا، جک فروت، دراگون فروت، تمر هندی، جابوتیکابا، چری مویا و…

– انواع گونه‌های ارزشمند زینتی و دارویی بومی مانند: استبرق، گل پوره، گل راعی و…

-چای ترش مور تلخ که نام دیگر آن (مریم گلی کارواندی) و درمانگر بسیاری از بیماری‌های گوارشی است. این گیاه یکی از گیاهان دارویی پرطرفدار در بین مردم هرمزگان به شمار می‌رود. آویشن، بابونه، حنا، مرزنجوش، نعنا فلفلی، به‌لیمو، چای‌ ترش و سپستان

-صبر زرد آلوورا از دیگر گونه‌های ارزشمنداست. صبر زرد در بسیاری از مناطق کاشته شده اما استفاده بهینه از آن نمی‌شود که قابلیت بسته‌بندی و فروش و کسب درآمد برای مردم محلی را دارد.

-همچنین احداث پارک‌های کاکتوس شامل گونه‌های زینتی و میوه‌دار! بسیاری از گونه‌های قابل کاشت و پرورش، قابلیت فرآوری و درآمدزایی بالایی نیز دارند.

تجربیات داخلی

در برخی شهرهای کشور کشت گیاهان دارویی مانند رزماری در فضای سبز شهری سال‌هاست که منبع درآمدی برای شهرداری است.

یکی از شهرداری‌هایی که از این روش برای ایجاد درآمد شهری استفاده کرده است شهرداری فردوس مشهد است که به جای کاشت درختان غیر مثمر در میادین و بزرگراه‌ها، به کاشت درخت زیتون که میوه‌اش چندان برای مردم و رهگذران مطلوبیتی ندارد پرداخته است به این ترتیب سالانه بین ۹ تا ۱۲ تن زیتون از سطح شهر برداشت می‌کند.

کاشت درخت زیتون با همان میزان آب، کود، و کارگر پیشین و با همان میزان فضای سبز موجود برای شهرداری درآمدزا شده است.

باید توجه کنیم که اگر شهرداری یک شهر بزرگ از این روش برای درآمد‌زایی استفاده کند با توجه به محیط شهری می‌تواند حجم زیادی از محصول را در طول یک سال برداشت کند و از طریق فروش آن درآمد داشته باشد.

شهرها می‌توانند از ساده‌ترین و عامیانه‌ترین راه‌ها برای تأمین هزینه‌های شهر اقدام کنند و به سراغ عرصه‌های خلاقانه‌تری بروند. طرح‌های درآمدزا و یافتن راه‌حل‌هایی برای ایجاد درآمدهای پایدار در تأمین هزینه‌ها باید به گونه‌ای پیش برود که نیازی نباشد برای هر پروژه‌ای به طور مستقیم از جیب مردم و به افزایش عوارض مراجعه کرد که این امر با تنوع بخشیدن به درآمدهای شهری میسر است و از فواید آن کاهش فشار اقتصادی از سوی خدمات شهری بر مردم است تا هم فشار اقتصادی کمتری روی مردم باشد و هم درآمدهای پایدار نصیب شهرداری‌ها گردد.

پایان پیام

نویسنده: مصیب شیرانی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 262049 ساعت خبر : 12:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=262049
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات