بهاره قدس؛ خودروهای هیدروژنی و برقی دوستدار محیط زیست

بهاره قدس؛ خودروهای هیدروژنی و برقی دوستدار محیط زیست

به گزارش گلونی وبینار «انرژی پاک برای حمل و نقل»، به مناسب ششمین سالگرد کمپین مردمی سه‌شنبه‌های بدون خودرو با حضور اساتید، متخصصین، فعالان حوزه شهری و عموم مردم برگزار شد.

در بخش سوم سرکار خانم قدس، پس از تقسیم‌بندی انواع انرژی‌ها به دو دسته تجدید ناپذیر و تجدید پذیر، به بیان انواع منابع انرژی تجدید پذیر در سیستم حمل و نقل پرداخته و پس از اشاره به سهم کشورهای متفاوت در استفاده از منابع انرژی‌های تجدید پذیر، به کاربرد هر کدام از این منابع در سیستم حمل و نقل اشاره‌ای داشتند.

تمامی انرژی‌های تجدید پذیر برای تولید برق کاربرد دارند و تنها منبعی از این نوع انرژی که می‌توان از آن به عنوان سوخت پاک در سیستم حمل و نقل یاد کرد هیدروژن است.

چنانچه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته خودروهای هیدروژنی به عنوان رقیبی برای خودروهای برقی شناخته می‌شوند.

گرچه در حال حاضر استفاده از خودروهای هیدروژنی به خودروهای سنگین، انواع هواپیما و کشتی‌های تجاری و… محدود بوده و برای خودروهای شخصی غالبا از انرژی برق استفاده می‌شود.

امروزه خودروهای هیدروژنی و برقی به عنوان خودروهای دوستدار محیط زیست شناخته می‌شوند، در صورتی که موضوع اصلی در این خودروها، منبع تولید برق و هیدروژن آنها است، چرا که مقدار زیادی از برق مورد استفاده برای خودروهای برقی با استفاده از سوخت‌های فسیلی به دست می‌آیند. همچنین امروزه بیش از ۹۵% هیدروژن مورد استفاده از در صنایع مختلف از جمله خودرو، با استفاده از واکنش‌هایی تامین می‌شوند که عامل اصلی آنها سوخت‌های فسیلی است.

از این رو موضوع مهم در استفاده از خودروهای برقی و هیدروژنی تولید برق و هیدروژن ارزان قیمت با استفاده از منابع تجدید پذیر است.

در نهایت نیز مزایای توسعه خودروهای هیدروژنی و مشکلات موجود را عنوان کرده و به مقایسه کوتاهی بین خودروهای هیدروژنی و برقی پرداخته شد.

بهاره قدس؛ خودروهای هیدروژنی و برقی دوستدار محیط زیست

در ادامه شما را به شنیدن مشروح صحبت‌های ارزشمند میهمان عزیز سرکار خانم بهاره قدس دعوت می‌کنیم:

نماشای گلونی را دنبال کنید

در بخش اول با جناب آقای دکتر آخانی، استاد دانشگاه، که سال‌های بسیاری است، در تهران، فاصله بین منزل و دانشگاه را با دوچرخه می‌پیمایند گفت‌وگویی صورت گرفته و ایشان در این مصاحبه به بیان تجارب خود در زمینه استفاده از دوچرخه سواری در تهران و تاثیر استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه بر سلامت جسمانی و روانی افراد پرداختند.

طبق تجارب دکتر آخانی، استفاده از دوچرخه نه تنها باعث ایجاد حس شادی و سرزندگی در افراد جامعه می‌شود، بلکه باعث می‌گردد انواع بیماری‌ها و عوارض ناشی از کم تحرکی کاهش یابد.

با توجه به اینکه استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه، گاها در برخی شهرها از جمله تهران به دلیل وجود سربالایی‌های شدید دشوار بوده و باعث کاهش سرعت در رفت و آمد شهری می‌شود، پیشنهاد ایشان استفاده از دوچرخه‌های برقی بود.

چنانچه ایشان نیز برای سال‌های متوالی از این دوچرخه‌ها استفاده کرده و از مزایای آن بهره برده‌اند.

در بخش دوم سرکار خانم نادری، به بحث در خصوص آلودگی هوا، منابع آلاینده هوا و تاثیر آن بر سلامت انسان پرداخته و گزارش روز شمار آلودگی هوا تا روز ۲۱ آذر سال ۱۴۰۰ را مورد بررسی قرار دادند.

طبق این گزارش، تهران تاکنون دو روز هوای پاک و ۶ روز هوای ناسالم داشته است.

مقایسه تعداد روزهای با هوای سالم در سال گذشته و امسال حاکی از آن است که تعداد روزهای با هوای سالم از ۱۵ روز در سال گذشته و ۲ روز در سال جاری کاهش داشته است.

علاوه بر این، در این بخش تاثیر سوخت‌های مصرفی و وسایل حمل و نقل برآلودگی هوا نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در نهایت با اشاره به سیستم حمل و نقل پاک، قوانین مربوط به هوای پاک عنوان شده و مواردی که شامل گزارشات، راهکارها و مشکلات پیش رو بود، ذکر گردید.

قسمت‌های دیگر این وبینار را از این لینک ببینید

سایر وبینارهای گلونی را از این لینک ببینید

پایان پیام

خرید محصولات عشایری از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 258929 ساعت خبر : 8:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=258929
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات