درخواست توقف استفاده از مالچ نفتی در تثبیت ناهمواری های ماسه ای

درخواست توقف استفاده از مالچ نفتی در تثبیت ناهمواری‌های ماسه‌ای

به گزارش گلونی کارزاری مبنی بر توقف استفاده از مالچ نفتی از سوی دوستداران محیط زیست در حال برگزاری است.

در بخشی از متن کارزار که خطاب به رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نوشته شده، آمده است: «شن‌زارها از مهم‌ترین واحدهای ژئومورفولوژیک مؤثر در تصفیه و انتقال پایای بارندگی‌های نیواری به سفره‌های آب زیرزمینی هستند.

زیست‌بوم ماسه‌ای محل رویشگاه و زیست مقاوم‌ترین، نادرترین و پر اعجازترین گیاهان و جانورانی است که بسیاری از آنها در ماسه‌زارهای ایران و مناطق مجاور تکامل یافته‌اند.

ماسه‌زارهای ایران محل رویش تنها درختان چهار کربنی جهان و محل تکامل قدیمی‌ترین جانوران سازش‌یافته در مناطق خشک بیابانی‌اند.

مالچ نفتی مانند سمی خطرناک است که همه آنچه در زمین می‌روید و حرکت می‌کند را نابود می‌کند.

فرایند مرگ آبشاری در اثر مالچ‌پاشی با افزایش دما باورنکردنی است. به دلیل رنگ سیاه مالچ و جذب بالای گرما، بر اساس ثبت دقیق در سال ۱۳۹۹ در ابوزیدآباد کاشان، در حالی که دمای هوا ۲۴درجه بود، سطح مالچ‌پاشی شده تا ۸۰ درجه داغ شده بود.

استفاده از مالچ نفتی بخصوص در فصول پرباران مانع از نفوذ آب به آبخوان‌ها شده و در پهنه‌های ماسه‌ای خوزستان سبب پدیدار شدن سیلاب‌های محلی و تشدید فرسایش خاک می‌شود.

مطابق پژوهش‌های انجام‌ شده در بخش تحقیقات بیابان مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، لايه مالچ‌پاشى‌ شده ناتراوا بوده و از نفوذ باران جلوگيرى می‌کند.

همچنین در اثر تابش آفتاب تركيبات اروماتيک و گوگرد‌دار و فلزات سنگين وارد هوا می‌شود که مواد شيميايی خطرناک بوده و منجر به مسموميت و تنگی نفس افراد می‌شود.

بنابراین اصولاً در مناطقی مانند خوزستان مالچ‌پاشی جز آسیب به طبیعت سودی ندارد، بخصوص آنکه در آن منطقه گیاه مهاجم کهور آمریکایی نیز کاشته و روند انقراض گونه‌های ارزشمند و در معرض انقراض را تسریع می‌کند.

همچنین باید متذکر شد که تپه‌های ماسه‌ای به‌ دلیل محتوای کم‌رس و سیلت نقش بسیار جزئی در ایجاد ریزگرد دارند.

ریزگردها از رسوبات دانه‌ریز تشکیل شده‌اند که حاصل خشک شدن تالاب‌ها، تخریب بوم‌سازگان‌های طبیعی و دیم غیراصولی است.

در نهایت آنکه عملیات مالچ‌پاشی باعث مرگ لایه زیستی بخصوص در فصل بارندگی بوده و حفظ لایه زیستی ضامن بقای گیاهان خودرو است.

این لایه زیستی از میکروارگانیسم‌های مفید و به‌خصوص سیانوباکترها تشکیل می‌شود که با ایجاد ترکیبات موسیلاژی باعث تثبیت طبیعی ماسه می‌شوند.

برای آنکه پوشش گیاهی منطقه تثبیت شود، فقط کافی است با ایجاد قرق و مدیریت چرای دام، آن مناطق را به زیباترین و سرسبزترین نقاط کشور تبدیل و به‌ عنوان جاذبه‌های گردشگری درآمد پایدار برای استان و مردم بومی ایجاد کرد.»

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 264057 ساعت خبر : 11:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=264057
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات