درخواست جلوگیری از صادرات بی رویه شیشه جام و توجه نکردن به نیاز داخلی

درخواست جلوگیری از صادرات بی رویه شیشه جام و توجه نکردن به نیاز داخلی

به گزارش گلونی این روزها کارزاری به منظور جلوگیری از صادرات بی رویه شیشه جام و عدم توجه به نیاز داخلی در حال برگزاری است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده از جانب کارشناسان، در اوایل انقلاب حدود ۷۰ درصد نیاز داخل از طریق واردات به کشور تأمین می‌شد، این در حالی است که در یک دهه گذشته فقط صنعت شیشه‌سازی آذربایجان شرقی، به حدی از رشد رسیده که بیش از ۴۰ درصد تولیدات خود را به کشورهای همسایه و حتی جهان صادر می‌کند.

صنعت شیشه با همه درخشش و شفافیتش نقش به سزایی در زندگی رومزه ما ایفا می‌کند. تا آنجایی که از ساختمان‌سازی و صنایع غذایی گرفته تا تهیه لوازم خانگی، صنایع خودروسازی، داروسازی و آزمایشگاه و… کاربرد فراوان دارد.

برای نمونه استان آذربایجان شرقی یکی از مهمترین استان‌های کشور در صنعت شیشه به شمار می‌رود تا جایی که با فعالیت ۱۰ واحد تولیدی، نیمی از شیشه مورد نیاز کشور در این استان تولید می‌شود.

بر اساس آمارها طی سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار تن شیشه از این استان به خارج از کشور صادر شده است.

سالانه در آذربایجان شرقی حدود ۶۰۰ هزار تن شیشه تولید و ۷۰ درصد آن به دیگر استان‌ها و خارج از کشور صادر می‌شود. میزان صادرات این محصول از این استان بیش از ۶۲۰ میلیون دلار اعلام شده است.

بدیهی است که این صنعت با این میزان درآمد در سبد صادرات غیر نفتی در جایگاه مطلوبی قرار دارد. اما این نباید سبب غفلت از بازار و نیاز داخلی شود زیرا ممکن است تبعات سنگین‌تری به نسبت صادرات مطلوب، برای نیاز بازار داخلی ایجاد کند.

شیشه جام و آیینه، جزو دسته‌بندی اقلام حساس قرار می‌گیرند. متأسفانه عدم‌ توجه تولیدکنندگان کالای مذبور نسبت به الزام تأمین نیاز داخلی، منجر به افزایش قیمت‌ها، ایجاد تورم و کمبود کالا در بازار داخلی شده است که مسلما بر قیمت تمام شده صنایع ساختمانی بی‌تأثیر نخواهد بود.

در این درخواست که در سایت کارزار خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه شده، تقاضا شده تا به منظور تأمین نیاز داخلی از صادرات بی‌رویه شیشه جام، جلوگیری به عمل آمده و تولیدکنندگان این محصول ملزام‌ به تأمین نیاز داخلی و با قیمت‌ منصفانه شوند.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 263300 ساعت خبر : 2:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=263300
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با تشکر‌از توجه و‌پیگیری‌شما از کارزار ما