حمله روسیه به اوکراین و مسئله ایران

حمله روسیه به اوکراین و مسئله ایران

به گزارش گلونی محمدعلی بهمنی قاجار وکیل دادگستری، دکترای حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران، پژوهشگر تاریخ در کانال تلگرامش نوشت:

۱- تجاوز روسیه به اوکراین نقض قواعد آمره حقوق بین‌الملل و به طور خاص؛ اصل عدم توسل به زور، اصل منع مداخله در امور داخلی دولت‌ها، اصل منع تملک سرزمین به زور، اصل احترام به تمامیت ارضی و استقلال کشورهاست.

۲- حمایت از این تجاوز به ویژه باتوجه به توجیهات روسیه در مورد حمایت از حق تعیین سرنوشت و جدایی چاره‌ساز روس تبارهای اوکراین، می‌تواند به عادی‌سازی و ترویج تجزیه طلبی در جهان بیانجامد و از این رو با نظم و امنیت بین‌المللی و منافع و مصالح عالیه ملی ایران و امنیت ملی ایران در تضاد است.

۳- استقلال ملی ایران ایجاب می‌کند که ایران هم چون رویه‌ای که در مورد کریمه و اوستیا و آبخازیا اتخاذ کرده بود، عمل نماید و نه در سمت  روسیه متجاوز بایستد و نه در سمت اردوگاه غرب.

۴- حمله روسیه به اوکراین اگرچه اقدامی تجاوزکارانه و نادرست است اما پیامدهای غیر مستقیم آن برای ایران می‌تواند سودمند باشد، قربانی بعدی توسعه طلبی روسیه می‌تواند گرجستان باشد و اگر چنین شود روسیه با ارمنستان و قره باغ همسایه می‌شود، قره باغی که هم اکنون نیز صلح‌بانان روس در آن مستقر هستند، چنین وضعیتی به معنای پایان توسعه طلبی‌های باکو و آنکارا خواهد بود.

حمله روسیه به اوکراین و مسئله ایران

۵- آنکارا و باکو همین الان نیز بازندگان منطقه‌ای بزرگ ماجرای حمله روسیه به اوکراین هستند، ترکیه به دلیل تاتارهای کریمه ، نسبت به اوکراین مدعی بود و حالا کاملا از معادلات اوکراین حذف خواهد شد.

باکو هم باید ببینید که اگر با به رخ کشیدن چند پهباد می‌تواند ارمنستان را شکست دهد اما قدرت بسیار قوی‌تری بالای سر خود دارد و استقلال و موجودیت‌اش بستگی به امر ملوکانه پوتین دارد و هر لحظه می‌تواند به سرنوشت جمهوری آذربایجان اول دچار شده و بار دیگر به بایگانی تاریخ سپرده شود.

۶- آمریکا دیگر قدرت تک قطبی جهان نیست، اوباما، ترامپ و بایدن هرکدام به نحوی آبرو و اعتبار و قدرت آمریکا را زایل کردند، اوباما با کوتاه آمدن از خط قرمزهایش در مورد سوریه، عدم اقتدار آمریکا را نشان داد و ترامپ با مصالحه با طالبان و ضعف و بی‌عملی مطلق و انزوا طلبی، آمریکا را عملا از نقش تک ابرقدرت بعد از جنگ سرد، خارج ساخت و بایدن هم که با خروج از افغانستان و هم اکنون با سکوت در برابر تجاوز روسیه به اوکراین، عملا آمریکا را سکه یک پول کرده است.

نکته جالب این است که با ضعف مطلق آمریکا دیگر مبارزه با آمریکا را نمی‌توان استکبار ستیزی دانست.

۷- حمله روسیه به اوکراین تاکیدی دوباره بر اهمیت و اولویت منطق رئالیستی در روابط بین‌الملل است، فقط با تکیه بر توان و قدرت خود است که می‌توان از جنگ جلوگیری کرد، توان و قدرت نظامی و حتی سلاح هسته‌ای، بازدارنده است اگر اوکراین توان هسته‌ای داشت الان اشغال نمی‌شد، شکست اوکراین ناشی از اعتماد آن به ایده‌آلیسم و حقوق بین‌الملل و معاهدات و توافقات بین‌المللی است.

۸- نظم بین‌المللی پسا جنگ جهانی دوم و پسا جنگ سرد و نظم حقوقی پسا منشور ملل‌متحد در حال فروپاشی است، در حال ورود به عصر جدیدی هستیم در این عصر نوین، عدم توازن در سیاست خارجی و ادامه روند انزوا و تحریم، سم مهلک است ما به دولتی ملی نیاز داریم که تعریف مشخصی از منافع ملی با تاکید بر حوزه تمدنی ایران داشته باشد و با تکیه بر محبوبیت و مشروعیت مردمی‌اش، توان اقتصادی و نظامی ایران را بالا ببرد و در این جهان پر از بلبشو بتواند استقلال و تمامیت ارضی ایران را حفظ کرده و بلکه سرزمین‌های تاریخی و از دست رفته ایران را نیز بار دیگر به ایران بازگرداند.

درست است که ما به عنوان ایران باید از منع تجزیه طلبی و احترام به تمامیت ارضی کشورها حمایت کنیم، ولی در جهان پر بلبشوی کنونی اگر این اصول روز به روز کمرنگ‌تر و تابع قدرت شوند، ما هم باید آرمان‌ها و منافع ژئوپلیتیکی خود را داشته باشیم،  بدون یک سیاست خارجی  ناسیونالیستی با محوریت و آرزوی ایران بزرگ، امکان استمرار حیات و حتی حفظ همین ایران نیز موجود نیست.

همچنین بخوانید:

حمله روسیه به اوکراین از منظر حقوق بین الملل

روسیه از اوکراین و چین از تایوان چه می‌خواهد؟

چرا روسیه تشنه آب گرم است

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 263428 ساعت خبر : 2:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=263428
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات