درنای سفید سیبری از تالاب های مازندران کوچ کرد

درنای سفید سیبری از تالاب های مازندران کوچ کرد

تنها بازمانده گله غربی درناى سیبری، پس از ۱۳۱ روز زمستان‌گذرانى در فریدونکنار، رهسپار سیبرى شد.

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ، تک درنای سیبری که ۷ آبان ماه ۱۴۰۰ برای زمستان‌گذرانی به تالاب بین‌المللی فریدونکنار مهاجرت کرده بود، صبح امروز ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۰ پس از ۱۳۱ روز زمستان‌گذرانی بازگشت خود به سیبری را آغاز کرد.

درنای سیبری یکی از گونه‌های مهاجر زمستان‌گذران بوده که همه ساله از اوایل آبان ماه تا اوایل اسفندماه به مدت ۴ ماه در تالاب بین‌المللی فریدونکنار مهاجرت می‌کند.

یادآور می‌شود، درنای امید سال گذشته در ۱۴ آبان ماه ۹۹ برای زمستان‌گذرانی به تالاب بین‌المللی فریدونکنار مهاجرت کرده بود و پس از ۱۱۵ روز زمستان‌گذرانی، صبح روز ۸ اسفندماه ۹۹، به سیبری بازگشت.

درنای سیبری از گونه‌های بحرانی در خطر انقراض دنیا بوده که درحال حاضر از جمعیت غربی این گونه تنها یک فرد باقی مانده است که ۱۴ سال است که به صورت تنها و انفرادی به تالاب فریدونکنار مهاجرت و زمستان‌گذرانی می‌کند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران، سن زیست این پرنده نادر را حدود ۷۰ سال بیان کرد و گفت: «درنا‌ها در طول سال، تخم‌گذاری و جوجه‌ریزی زیادی ندارند و به همین علت، جمعیت این گونه پرندگان کم است».

وی آب و هوای خوب، محیط مناسب و نداشتن تهدید خارجی از جمله عوامل انسانی در مازندران را از جمله سبب مهاجرت درنای سیبری به تالاب‌های استان مازندران عنوان کرد.

درناهای سیبری جزو گونه‌های خاص و در حال انقراض درناها هستند. این پرندگان به سه دسته درناهای مرکزی، غربی و شرقی سیبری تقسیم می‌شوند. درناهای مرکزی که کاملاً منقرض شده‌اند و دیگر هیچ نشانی از آنها نیست.

امید، آخرین درنای سیبری از جمعیت غربی در ایران

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 264017 ساعت خبر : 11:44 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=264017
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات