فیلم یلدا و بازنمایی زوایای یک حادثه

فیلم یلدا و بازنمایی زوایای یک حادثه

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی در پسِ هر اتفاق و پیش‌آمدی زوایای پنهانی نهفته است که با روشن شدن هر وجهِ آن، داستان زندگی آدمی با چرخش و تغییری ناخواسته مواجه می‌شود که دیگر هیچ شباهت به ابتدای آن ندارد. فیلم سینمایی یلدا نمایش چنین حکایتی است که از نمایش لایه‌های سطحی یک حادثه شروع شده و کم‌کم بیننده را با خود به عمق و واقعیت ماجرا می‌کشاند.

فیلم سینمایی یلدا که با نام یلدا، شبی برای بخشش نیز شناخته می‌شود فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مسعود بخشی و تهیه‌کنندگی علی مصفا محصول سال ۱۳۹۷ است.

مسعود بخشی متولد سال ۱۳۵۲، فیلمسازی است که فعالیت حرفه‌ای خود را با کارگردانی فیلم مستند طنز انتقادی تهران انار ندارد آغاز، و با فیلم کوتاه داستانی آرایشگر بغداد به بخش مسابقه یوزپلنگ‌های فردا جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو سوئیس راه پیدا کرد. این فیلم در قطع ۳۵ میلیمتری و به زبان عربی است. فیلم «یک خانواده محترم» نیز جنجالی‌ترین فیلم سینمایی سال ۱۳۹۱ شده ‌است. بخشی در سال ۹۷ و در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با «یلدا» به عنوان نویسنده و کارگردان حضور داشت.

فیلم یلدا

فیلم سینمایی یلدا داستان یک شب یلدا با لوکیشنی از استودیوی برنامه زنده تلویزیونی است که در آن قرار است یک دختر زندانی محکوم به قتل شوهر خود با نام مریم کمیجانی، با تعریف قصه زندگی خود و حضور ولی‌دم (دختر مقتول)، عفو و بخشش خود از اعدام را رقم زند.

موضوع فیلم یلدا شاید تازه به نظر نرسد اما فضا و اتمسفر فیلم به گونه‌ای خاص است که این اثر را از دیگر آثار با موضوع قصاص متمایز می‌کند.

از ویژگی‌های خاص فیلم یلدا این است که تمام پلان‌های اثر، در لوکیشنی ثابت (استودیو تلویزیون) فیلمبرداری شده اما با این وجود و درواقع به دلیل پر تعلیق بودن قصه، نه تنها مانع پیش‌برد قصه نبوده بلکه فیلمی متفاوت با دیگر آثارِ پیشین رقم زده که، با تعدد لوکیشن در پیِ جلب نظر مخاطب‌اند.

 کنش بیرونی کاراکترها در یلدا آنچنان پررنگ نیست و در اصل قصه از طریق قصه‌گویی و دیالوگ مطرح و پیش می‌رود و بیننده به جای تماشای فلش‌بک‌های زندگی کاراکترها، پای صحبت هریک نشسته و از دید هرکدام یک قصه را از زوایای مختلف در ذهن تصور و به قضاوت کل ماجرا می‌پردازد که این نکته نیز به جذابیت کار افزوده و مخاطب را به درون داستان می‌کشد.

در نهایت اما باید گفت پتانسیل ایده و طرح اولیه این فیلم بیشتر مناسب ساخت فیلمی کوتاه است چراکه در مدت زمان بسیار کمتری نیز می‌شد این قصه را بی‌کم و کاست و با سرمایه کمتری ساخت و همین محتوا را به مخاطب منتقل کرد.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو  یا نماوا تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 263579 ساعت خبر : 2:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=263579
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات