قصه های آی قصه ۱۰ میلیون دقیقه شنیده شدند

قصه های آی قصه ۱۰ میلیون دقیقه شنیده شدند

دنیای کودکان آی‌قصه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات خود در سال ۱۴۰۰ منتشر کرده است که براساس آن در سال جاری قصه‌های اپلیکیشن، ۱۰ میلیون بار شنیده شده است.

به گزارش گلونی به نقل از آی‌قصه؛ این استارت‌آپ زمستان ۹۷ اولین قصه خود را منتشر کرد و پس از آن تا سال ۹۸ در شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام فعالیت می‌کرد.

تا اینکه در سال ۹۸ اپلیکیشن خود را راه‌اندازی کرد و فعالیت خود را به عنوان اپلکیشن ادامه داد.

حالا پس از گذشت ۳ سال از فعالیت، این استارت‌آپ در کنار انتشار قصه برای کودکان، تبدیل به پلتفرمی برای شنیدن کتاب صوتی برای نوجوانان هم شده است.

متن کامل (PDF) این گزارش را در این لینک بخوانید.

قصه های آی قصه ۱۰ میلیون دقیقه شنیده شدند

فعالیت‌ها و تجربه‌های آی‌قصه در سال ۱۴۰۰
فعالیت‌ها و تجربه‌های آی‌قصه در سال ۱۴۰۰

مخاطبان این پلتفرم یا کودکانی هستند که برای شنیدن قصه‌ها اپلکیشن را نصب‌ کرده‌اند یا والدینی که برای بچه‌ها این کار را انجام می‌دهند.

به همین خاطر پرسش‌نامه‌هایی برای مخاطبان ارسال شد که به تحلیل این مخاطبان کمک می‌کند.

براساس این گزارش این استارت‌آپ برای تولید قصه‌های خود با ۵۲ قصه‌گو، ۶۰ نویسنده و ۱۴ تصویرگر و بیش از ۳۳ نفردیگر با تخصص‌های برنامه‌نویسی، تدوین، گرافیک، حسابداری، پشتیبانی و غیره همکاری می‌کند.

قصه‌های آی‌‌قصه در سال جاری بیش از ۱۰ میلیون بار شنیده شده‌اند و  اپلکیشن اندروید هم ۱۵۰ بار از گوگل‌پلی و کافه بازار دانلود و نصب شده است.بیش از ۵۰ درصد از والدین جزو مخاطبان اصلی آی‌قصه هستند چون کودکان بیشتر با گوشی یا تبلت والدین خود به داستان‌ها گوش می‌دهند.

در آی‌قصه چه گذشت

براساس جدول زیر، کودکان ۵ تا ۷ ساله بیشتر به قصه‌های اپلیکیشن گوش می‌دهند. البته با اضافه شدن کتاب‌های صوتی نوجوان به اپلکیشن، انتظار می‌رود که مخاطبان نوجوان بیش از ۱۰ سال افرایش پیدا کنند. این کودکان هم کمتر از ۳۰ دقیقه از گوشی استفاده می‌کنند.

از منظر جغرافیایی مخاطبان این استارت‌آپ با ۳۹.۸ درصد بیشتر تهران زندگی می‌کنند و کمترین مخاطبان آی‌قصه در اهواز با ۳ درصد سکونت دارند. تلاش تحریریه آی‌قصه این است تا کلیشه‌های منفی موجود در جامعه به قصه‌‌ها سرایت نکند. به همین خاطر قصه‌های دخترانه و پسرانه در داستان‌ها پیدا نمی‌شود.

جنس شخصیت‌های داستانی آی‌قصه به ترتیب ۴۲ درصد انسان‌ها، ۳۰ درصد حیوانات و ۲۸ درصد اشیا و گیاهان هستند. در میان انسان‌ها هم جنس شخصیت‌های داستان ۵۲ درصد دختران و ۴۸ درصد پسران را شامل می‌شود.

برنامه‌های نوروزی آی‌قصه

آی‌قصه در سال جاری همکاری‌هایی با نهادهای مختلف داشته است که این همکاری‌ها به انتشار قصه‌های صوتی جدید منجر شده است. جدیدترین قصه‌های حیوانکی، با همکاری دفتر یونسکو در ایران تولید شده‌اند. در هر قسمت از این داستان، به یکی از گونه‌های جدید جانوری ایران که درگیر بحران‌های محیط‌زیستی هستند، پرداخته می‌شود. این قصه‌ها از فروردین ۱۴۰۰ در قالب سی‌دی و همچنین در اپلیکیشن آی‌قصه در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

همکاری بعدی آی‌قصه، همکاری با آکادمی هوش مالی پارت است. قصه‌های دایناشهر حاصل این همکاری است و در این قصه‌های صوتی قرار است در قالب قصه به کودکان مفاهیمی درحوزه سواد مالی آموزش داده شود.

داینا ماینا محبوب‌ترین شخصیت آی‌قصه

در آی‌قصه هرهفته قصه‌های جدید برای بچه‌ها تولید و منتشر می‌شود. در نظرسنجی‌ای که در مورد محبوبیت شخصیت‌ها انجام شد، دایناماینا محبوب‌ترین شخصیت قصه‌های آی‌قصه است. پس از آن هاپ هاپ قرار دارد.

قصه‌های سیاره گردو هم یکی از پرطرفدارترین قصه سریالی آی‌قصه است. قصه‌ سیاره گردو درمورد تولد یک سیاره‌ی جدید در کهکشان است. خاطرات محرمانه شرمین هم به عنوان پرشنونده‌ترین قصه سریالی انتخاب شده است.

در قصه‌های تک قسمتی و تولید مخاطبان آی‌قصه هم قصه‌هایی پرطرفدار داشتند که در تصاویر زیر می‌بینید:

سوال پرتکرار عجیب

آنطور که در این گزارش آمده از زمانی که اولین قسمت شهر آی‌قصه منتشر شد، یکی از پرتکرارترین سوالات بچه‌ها در کامنت‌ها یا در تماس با پشتیبانی این بود که دایناماینا چند سال دارد؟

این سوال آنقد پرتکرار بود که جزو سوالات متداول قرار گرفت و حتی آی‌قصه به این سوال پاسخ داد: «دایناماینا دایناسور چند هزار ساله‌ای است که پشت کوه‌های شهر عجیب و غریب آی‌قصه زندگی می‌کند و همه‌ چیز را به شکل شعر تعریف می‌کند.»

نشست پس از کرونا

 وقتی فشار کرونا اندکی کمتر شد، دومین نشست آی‌قصه هم برگزار شد. این نشست با حضور فعالان حوزه افراد دارای معلولیت برگزار شد و این موضوع مطرح شد که چگونه کودکان با نیازهای ویژه را وارد قصه‌ها و ادبیات کنیم. دراین مراسم همچنین از اپلیکشن مناسب‌سازی شده آی‌قصه برای افراد نابینا هم رونمایی شد.

نشست پس از کرونا
نشست پس از کرونا

روز جهانی قصه گویی روزی برای تمام کودکان

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 264615 ساعت خبر : 9:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=264615
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات