کشف پیکرک اسب سفالی در شهرستان شوش

کشف پیکرک اسب سفالی در شهرستان شوش

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از کشف پیکرک اسب سفالی در شهرستان شوش خبر داد.

به گزارش گلونی به نقل از میراث آریا، سرهنگ رامین مکناوی روز یکشنبه اول اسفند ماه ۱۴۰۰ ضمن اشاره به موضوع آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی جوامع محلی در زمینه اهمیت و لزوم حفاظت از آثار تاریخی گفت: «یکی از ساکنان روستای جریه سیدراضی حین کشاورزی در زمین زراعی خود با یک شیء سفالی به شکل اسب برخورد می‌کند و پس از رؤیت با پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شوش تماس می‌گیرد.»

او ادامه داد: «به دنبال این موضوع، نیروهای پایگاه حفاظت با قید فوریت به منزل این دوستدار میراث فرهنگی مراجعه کردند و ضمن صورت‌جلسه، شیء مکشوف را از او تحویل گرفتند.»

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان افزود: «شیء مکشوف پس از سیر مراحل اداری به امین اموال اداره میراث فرهنگی شوش تحویل داده می‌شود.»

بر اساس کارشناسی مقدماتی، شیء مکشوف دارای اصالت تاریخی تشخیص داده شد و نظریه نهایی درباره آن متعاقبا اعلام می‌شود.

گفتنی است شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم، از معروف‌ترین شهرهای دنیا، پایتخت چند هزار ساله مملکت عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده‌ است.

شوش در قرون وسطی آباد و مرکزی بزرگ برای خوزستان بوده است که در آن روزگار چندین شهر، آبادی و حومه داشته و در آن شهر قلعه‌ای محکم و قدیمی، بازارهایی با شکوه و مسجدی با ستون‌های گرد وجود داشته‌ است. این شهر به داشتن منسوجات ابریشمی خام، ترنج، انار و نیشکر معروف بوده است. آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش واقع گردیده است. شوش در دوره اسلامی نیز مدت‌ها از شهرهای پرجمعیت و پر رونق بود، هنگامی که مرکز خوزستان به اهواز منتقل شد شوش کم‌کم اهمیت خود را از دست داد. در طبقات پایین‌تر این شهر آثاری به دست آمده که باستان شناسان آن‌ها را مربوط به ۸ هزار سال پیش می‌دانند.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 263187 ساعت خبر : 1:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=263187
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات